میزبانی اهانت آمیز پاکستانی ها از رئیس جمهور

  • انتشار: ۲۳ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 599

همان طور که انتظار می رفت، رئیس جمهور محمد اشرف غنی در سفر خود به پاکستان، بیشترین تمرکز را بر مسائل امنیتی دارد و این مطلب را می توان از اولین برنامه رئیس جمهور در پاکستان که شامل بازدید از مرکز نظامی راولپندی و دیدار با لوی درستیز قوای نظامی پاکستان است به خوبی دریافت.

همراهان رئیس جمهور در این سفر حدود یکصد و پنجاه نفر هستند که بخش عمده ای از آنها را شخصیت های امنیتی کشور تشکیل می دهند.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی،  احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور، سرپرست های وزارت خانه های امور خارجه، مالیه، معارف، تجارت و صنایع، سرحدات و قبایل و لوی درستیز وزارت دفاع ملی از جمله همراهان فراوان رئیس جمهور به حساب می آیند.

انتظار می رود که رئیس جمهور در گفتگوی خود با مقامات پاکستانی مسائل مهمی همچون روند صلح با مخالفین مسلح، حمایت های پاکستان از گروههای تروریستی و نیز راکت پرانی های صورت گرفته از خاک پاکستان و نیز برخی مشکلات تجاری موجود میان دو کشور را مورد توجه قرار دهد.

همه موارد یاد شده، جزء ضرورت هایی هستند که علی القاعده رئیس جمهور باید به صورن دقیق در سفر خود به آنها بپردازد، اما به نظر می رسد که طرف پاکستانی، عملا امادگی چندانی برای توجه نشان دادن به خواسته های افغانستان ندارد.

استقبال مشاور نخست وزیر پاکستان از اشرف غنی در میدان هوایی پاکستان، اولین نشانه سردی میزبان و نگاه از بالا به پایین این کشور به اشرف غنی است.

مطابق عرف بین الملل، در سفر های رسمی می بایست همتای رسمی میزبان، در میدان هوایی به استقبال مهمان بیاید و در صورتی که چنین نشود، بیانگر آن است که میزبان، شأن میهمان را پایین تر از حد معمول می داند.

انتظار می رفت که اگر رئیس جمهور پاکستان به استقبال اشرف غنی نیاید، صدر اعظم این کشور در میدان هوایی در انتظار وی باشد، اما در عمل چنین نشد و استقبال رسمی توسط مشاور صدر اعظم صورت گرفت.

این برخورد، روشی تحقیر آمیز به نظر می رسد و همان گونه که گفته شد، از نگاه بالا به پایین مقامات پاکستانی نسبت به مقامات افغانستانی حکایت دارد.

از سوی دیگر، بر اساس عرف مسائل دیپلماتیک، ابتدا می بایست ملاقات های رسمی میان رئیس جمهور افغانستان و رئیس جمهور پاکستان صورت می گرفت و پس از آن، مقامات همراه رئیس جمهور به مذاکرات رسمی با همتایان پاکستانی خود مشغول می شدند.

اما اشرف غنی نه به دیدار رئیس جمهور پاکستان در اسلام آباد که به دیدار لوی درستیز قوای پاکستان در راولپندی رفته و این خود، نشانه دیگری از بی تعهدی طرف پاکستانی و اهانت به مقامات افغانستان به حساب می آید.

عدم توجه اشرف غنی و مقامات پاکستانی به عرف دیپلماتیک، گویای این حقیقت است که این سفر، نمی تواند دستاورد های مثبت و قابل قبولی برای افغانستان داشته باشد و از طرف دیگر، میتواند موجبات سرشکستگی ملت افغانستان بابت اهانت صورت گرفته به رئیس جمهور را فراهم آورد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟