مژده: داعش در افغانستان؛ ایده غربیها علیه طالبان

  • انتشار: ۶ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 10055

پیام آفتاب نوشت:

سازمان ملل متحد در گزارشی که در نیویورک تایمز منتشر شد اعلام کرد که داعش در ۲۵ ولایت افغانستان حضور دارد.

گزارش می‌افزاید که گروه داعش پس از تسخیر مناطق قابل توجهی در عراق و سوریه اکنون در حال تنظیم نیروهای خود در افغانستان می‌باشد.

بر اساس این گزارش ده درصد طالبان مسلح به داعش پیوسته یا با این گروه همدردی می‌کنند.

گراف حمایت از داعش در افغانستان در حال افزایش است و افراد مسلح مرتبط با القاعده از کشورهای ازبکستان و پاکستان به نیروهای داعش در افغانستان می‌پیوندند.

این در حالی است که وزارت داخله گزارش سازمان ملل مبنی بر حضور داعش در ۲۵ ولایت کشور را رد کرده می‌گوید نیروهای این گروه تروریستی افراطی تنها در دو ولایت ننگرهار و هلمند مشاهده شده‌اند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله، امروز در کابل گفت که در طی سه ماه گذشته در حدود ۳۰۰ تن از نیروهای مرتبط با داعش در افغانستان کشته شده‌اند.

وی تأکید کرد داعش نه تنها برای افغانستان که برای منطقه و جهان نیز خطرناک می‌باشد.

باید گفت که شورای امنیت ملی سازمان ملل استراتژی مبارزه با افراط گرایی به ویژه داعش را تدوین کرده است و در امنیت ملی افغانستان نیز بخش مبارزه با داعش ایجاد شده است.

وحید مژده، کارشناس ارشد مسائل سیاسی، در این مورد به پایگاه اطلاع‌رسانی پیام آفتاب گفت: «داعش توسط خارجی‌ها به رهبری آمریکا در افغانستان ایجاد شده تا کار را برای طالبان مشکل سازند.»

وی افزود این اقدام آمریکا یک دسیسه است که می‌تواند منطقه را تحریک کند.

این کارشناس مسائل سیاسی اما تأکید می‌کند که طالبان توطئه داعش را خنثی می‌کند.

پروسه صلح یک پروژه است

وحید مژده در ادامه پروسه صلح دولت افغانستان با طالبان را یک پروژه خواند و افزود شورای عالی صلح یک بخش از دولت افغانستان است که تنها معاشات بالا می‌گیرند اما بی طرف عمل نمی‌کند.

وی معتقد است برای رسیدن به صلح باید یک گروه بی طرف دیگر که مورد اعتماد طالبان نیز باشند، تشکیل شود.

لیست این گروه بی طرف ابتدا باید در اختیار طالبان قرار گیرد و پس از تأیید آنان این گروه برای پیگیری مذاکرات صلح به آن طرف مرز بروند.

وحید مژده می‌گوید چرا کسانی مثل سیاف که مدعی هستند حملات طالبان در کابل طراحی می‌شود حاضر نیستند نام این افراد را به امنیت ملی افغانستان اعلام کنند تا مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

طالبان از هم نپاشیده‌اند!

وحید مژده گزارش سازمان ملل در مورد پیوستن ده درصد طالبان به داعش را رد می‌کند و می‌گوید در صفوف طالبان اختلافی وجود ندارد.

وی تأکید می‌کند کسانی که با طالبان دشمن هستند از سال ۲۰۰۸ مدعی ایجاد دو دستگی در بین طالبان شد درحالیکه طالبان همچنان متحد مانده‌اند.

دشمنان طالبان با اعلام خبر مرگ ملا عمر می‌خواستند طالبان را از هم بپاشانند و نیروهای طالب را به سوی داعش هدایت کنند.

به گفته آقای مژده کسانی که با طالبان مخالف بودند منتظر بودند خانواده ملا عمر به ویژه فرزند ارشد وی با ملا اختر محمد منصور مخالفت کند تا مردم ادعای ایجاد شکاف و دو دستگی در بین طالبان را باور کنند اما فرزند ملا عمر با ملا اختر منصور بیعت کرد و نقشه آنان خنثی شد.

این کار شناس مسائل سیاسی تأکید کرد موضوع ایجاد دو دستگی در بین طالبان بیشتر از سوی رسانه‌های غربی و نیز کسانی که خود در پاکستان مشغول تجارت هستند دامن زده می‌شود.

وحید مژده گفت: «کسانی که خودشان در صف طالبان نیستند نمی‌توانند در روند مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان تغییر دراماتیک ایجاد کنند.»

تا زمانیکه صفحات جنگ طالبان دچار اختلاف نشده‌اند نباید صداهایی که از پیشاور پاکستان مبنی بر وجود اختلاف در بین طالبان بلند می‌شود را باور کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟