مودی: هند صادر کننده نرم افزار و پاکستان صادرکننده ی تروریست در جهان شده است

  • انتشار: ۴ میزان ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15905

نارندرا مودی نخست وزیر هند که در یک گردهمایی حزب حاکم مردم هند در ایالت کیرالا سخنرانی می کرد با انتقاد از پاکستان گفت که هند و پاکستان همزمان استقلال خود را از کشورهای استعمارگر بدست آوردند، اما امروز پاکستان صادر کننده تروریست، و هند نرم افزار به جهان صادر می کند.

نارندرا مودی، در نخستین اظهارات علنی خود پس از حمله بر پایگاه نظامی «اوری» گفت که کشورش پاکستان را در جامعه بین المللی منزوی خواهد ساخت.

آقای مودی افزود که افغانستان و بنگلا دش نیز از دهشت افگنی که از پاکستان منشا می گیرد، رنج می برند.

صدر اعظم هند همچنین گفت در حالیکه همه کشور های آسیا برای پیشرفت و توسعه آن قاره کار می کنند، فقط پاکستان تلاش دارد تا قاره آسیا شاهد این پیشرفت نباشد.

پس از حمله بر پایگاه نظامی اوری در کشمیر تحت کنترول هند، فشار ها بر نارندرا مودی به خاطر پاسخ شدید دهلی جدید به آن حمله افزایش یافته است. در حمله بر پایگاه اوری ۱۸ سرباز هندی کشته شد.

هند گروه شورشی جیش محمد را که در پاکستان مستقر است، مسؤول آن حمله می داند. اسلام آباد هر گونه دخالت در حمله بر پایگاه اوری را رد کرده است و می گوید که هند تا کنون هیچ سندی برای تثبیت ادعای خود ارایه نکرده است.

شماری از رهبران حزب مردم هند احتمال پاسخ نظامی را به خاطر حمله اوری مطرح کردند اما آقای مودی در سخنرانی اش به تلاش های دیپلوماتیک کشورش علیه پاکستان اشاره کرد و گفت: “حکمرانان پاکستان باید بدانند که قربانی ۱۸ سرباز ما به هدر نخواهد رفت، ما تلاش های مان را به خاطر منزوی ساختن پاکستان سرعت می بخشیم. ما پاکستان را مجبور می کنیم که در جهان تنها بماند.”

نارندرا مودی خطاب به مردم پاکستان گفت که حکمرانان آن کشور به خاطر پنهان کردن سیاست های ناکام شان، مسئله کشمیر را بهانه قرار می دهند.

مودی افزود: “آنان (حکمرانان پاکستان) با مطرح کردن مسئله کشمیر، شما را فریب می دهند. مردم پاکستان باید از حکمرانان خود بخواهند که به مسایل داخلی کشور شان به درستی رسیدگی کنند.”

آقای مودی اضافه کرد که هند آماده است با پاکستان بجنگد اما به گفته او این جنگ باید علیه فقر، بیکاری و بیسوادی باشد.

اظهارات تند صدر اعظم هند علیه پاکستان در حالی بیان می شود که تحلیلگران می گویند دهلی جدید به خاطر وضعیت نا آرام در منطقه کشمیر نمی خواهد با پاکستان درگیر جنگ شود. اسلام آباد نیز هشدار داده است که علیه هر گونه حمله بر خاک آن کشور، به حمله تلافی جویانه دست خواهد زد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟