موافقت ژنرال باجوا با خواسته های مردم پاراچنار و نظر کارشناسان

  • انتشار: ۱ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27226

ژنرال ” قمر جاوید باجوا ” (General Qamar Javed Bajwa) فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان که روز جمعه به شهر شیعه نشین “پاراچنار” در ایالت “خیبرپختونخوا” (Khyber Pakhtunkhwa) ، سفر کرده بود، در نشستی با مسوولان و بزرگان این شهر، با خروج نیروهای شبه نظامی وابسته به دولت که مسئولیت حفاظت از شهر پاراچنار را برعهده داشتند وهمچنین استخدام یکصد نفر از افراد محلی برای حفاظت از پاراچنار موافقت کرد. خواسته دیگر مردم این شهر، محاکمه “سرهنگ عمر” فرمانده شبه نظامیان است که در جریان تظاهرات مردمی دستور تیراندازی به انان را داده بود که طی ان، دستکم ۵ نفر کشته ودهها تن دیگر زخمی شدند. ژنرال باجوا هم در این نشست ضمن اعلام اینکه نیروهای امنیتی پاکستان دستور تیراندازی به معترضان را نداشتند تاکید کرد “سرهنگ عمر” در دادگاه نظامی محاکمه خواهد شد. جمعه گذشته براثر انفجارهای تروریستی در شهر پاراچنار که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، بیش از صدو پنجاه نفر شهید و چهارصد نفر دیگر زخمی شدند. سفر قمر جاوید باجوا به پاراچنار در حالی که محمد نواز شریف از ان سر باز زد, بیانگر شدت اعتراضات مردمی به تداوم ناامنی و کشتار شیعیان از سوی گروههای تروریستی است. درخواست مردم پاراچنار برای خروج نیروهای شبه نظامی تحت کنترل دولت از این شهر به معنای پذیرش تامین امنیت ان از سوی ارتش پاکستان است .این در حالی است که تاکنون دولت اسلام اباد با استقرار نیروهای ارتش در مناطق شهری برای تامین امنیت مخالف بوده است . با توجه به اینکه در سال ۱۹۹۹ محمد نواز شریف نخست وزیر وقت پاکستان با کودتای بدون خونریزی ژنرال پرویز مشرف از قدرت برکنار و تبعید شد تمایلی برای حضور ارتش در خیابانها و اعمال قدرت برای تامین امنیت ندارد. به همین دلیل دولت اسلام اباد ترجیح می دهد از نیروهای پلیس و شبه نظامی که از وزارت کشور دستور می گیرند برای اعمال قانون و تامین امنیت شهرها استفاده کند. بنابراین کاملا مشخص نیست موافقت باجوا با خروج نیروهای شبه نظامی تحت کنترل دولت از شهر پاراچنار به معنای استقرار نیروهای ارتش خواهد بود, یا دولت باید نیروهای امنیتی و پلیس را در این شهر افزایش دهد. بنابراین اگر دولت اسلام اباد با استقرار نیروهای ارتش در پاراچنار موافقت نکند، با خروج نیروهای شبه نظامی و تامین نشدن نیروهای پلیس ممکن است اوضاع امنیتی منطقه بیش از این بحرانی شود. هر چند وعده فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان برای محاکمه “سرهنگ عمر” در دادگاه نظامی می تواند عملی شود اما مشکل می توان تصور کرد اختلافات دولت و ارتش پاکستان در مورد تامین امنیت شهرها حل شده باشد؛ زیرا پیشتر محافل سیاسی در مناطق مختلف مانند کراچی نیز خواهان استقرار نیروهای ارتش برای تامین امنیت شده بودند. مردم پاراچنارعلاوه بر مشکلات امنیتی با کمبود امکانات درمانی و بهداشتی به خصوص آمبولانس نیز روبرو هستند که حل انها نیازمند اهتمام دولت نواز شریف است. بسیاری از تحلیلگران در پاکستان کشتار شیعیان در این کشوررا حرکتی هدفمند و هدایت شده از خارج می دانند تا با دامن زدن به جنگ فرقه ای در پاکستان، همواره این کشور را در اشوب و نا امنی نگه دارند.

 

یورام عبدا… ویلر کارشناس امریکایی در این باره معتقد است :

“کشتار هدفمند شیعیان بخشی از دستور کار گسترده واشنگتن برای سردرگم کردن پاکستان و ایجاد هرج و مرج در منطقه از طریق ترویج خشونت های قومی است. به عبارت دیگر ادامه حملات تروریستی ضد شیعیان در پاکستان حاکی از آن است که پاکسازی مذهبی شیعیان در این کشور در حال وقوع است.”

علی حسین نقوی، رهبر «مجلس وحدت مسلمین» در کراچی هم براین باور است:

” به جانیان تکفیری و جنایت کار در زندان‌ های پاکستان کمک و از قصد، راه فرار آنان به منظور کشتن مسلمانان شیعه هموار می‌شود. همین حاشیه امنیت باعث شده است کشتار شیعیان از سوی فرقه گرایان شناخته شده ادامه یابد ”

در هر حال، سفر نکردن محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان به پاراچنار برای دلجویی از شیعیان، بیانگر بی توجهی وی به جان و خواسته مردم این شهر است. موضوعی که به نگرانیها در مورد احتمال مانع تراشی نوازشریف دربرابر وعده های قمر جاوید باجوا فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان به مردم پاراچنار دامن می زند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟