موافقت غنی با پیشنهاد اسلام آباد برای احیای روند صلح

  • انتشار: ۱۵ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 9226

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از تسنیم، یکی از مقامات عالی پاکستانی در گفت‌وگو با روزنامه پاکستانی داون نیوز  ضمن ارائه توضیحاتی در مورد دیدار «سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی و امور بین‌الملل نخست‌وزیر این کشور از کابل اظهار داشت: «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با عزیز پیشنهاد اسلام‌آباد را پذیرفته است و با متحدین خود مورد بحث قرار خواهد داد.

وی افزود: رئیس‌جمهور افغانستان با وجود شک و تردید خود در مورد نقش پاکستان و صداقت طالبان افغان در آشتی، با پیشنهاد اسلام‌آباد برای احیای روند مذاکرات صلح ‫موافقت کرده است.

مشاور امنیت ملی و امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان در دیدار خود از افغانستان، پنج خواسته را به دولت این کشور ارائه کرد که مهم‌ترین آن‌ها از سرگیری مذاکرات صلح و پایان تلخی دولت کابل علیه اسلام‌آباد بوده است.

عزیز با تکرار پیشنهاد خود مبنی بر نقش تسهیل‌کننده اسلام‌آباد در روند صلح افغانستان، گفت: اسلام‌آباد پیشنهاد می‌کند که برای از سرگیری مذاکرات صلح بین دولت و طالبان افغان که در 31 جولای (9 مرداد) سال جاری به تعویق افتاده بود، همکاری کامل خواهد کرد.

به گفته این مقام پاکستانی، رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با مشاور امنیت ملی و امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان قول داد که پس از مشورت با مشاوران و متحدین خود، پاسخ پیشنهاد اسلام‌آباد را ارائه خواهد داد.

غنی اشاره کرد که دولت کابل پیشنهاد اسلام‌آباد را مثبت در نظر خواهد گرفت و تلاش برای صلح و امنیت ادامه خواهد داشت.

پاکستان برای نخستین بار مذاکراتی بین طالبان و دولت افغانستان را در منطقه «مری» در نزدیکی اسلام‌آباد برگزار کرد اما دور دوم این مذاکرات به دلیل خبر مرگ «ملا محمد عمر» رهبر سابق طالبان افغان به تعویق افتاد.

سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و روابط بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته پس از سفر به افغانستان و دیدار با مقامات این کشور گفت: اسلام‌آباد در این دیدارها از طرف افغان خواسته است تا به تبلیغات منفی علیه پاکستان خاتمه دهد.

وی در ادامه افزود: طرف افغانستان موافقت کرده که ماه آینده وزیر اقتصاد افغانستان با هدف بهبود روابط اقتصادی میان دو کشور به اسلام‌آباد سفر کند.

سرتاج عزیز پیش از سفر به کابل روز پنجشنبه در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفته بود:در صورتیکه افغانستان خواسته باشد کشورش حاضر است تا برای از سرگیری مذاکرات صلح میان مقامات افغان و طالبان زمینه‌سازی کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟