موافقت رؤسای جمهور افغانستان و اندونزی بر تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور

  • انتشار: ۱۷ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 20512

اشرف غنی رئیس جمهور در دیدار با جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی در جاکارتا با تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور بحث و تبادل نظر کرد، دو طرف موافقت کردند تا سرمایه گذاری بین دو کشور را افزایش دهند.

به گزارش روزنامه جاکارتا پست؛ اندونزی که خواستار افزایش تعاملات با افغانستان است، با پیامدهای پس از حمله آمریکا به افغانستان به بهانه از بین بردن گروه تروریستی القاعده، شرایط توسعه تجارت و سرمایه گذاری اندونزی در این کشور را مشکل می داند.

در حالی که مذاکرات روز چهارشنبه ‘ویدودو’ و ‘اشرف غنی’ بر مباحث تجارت و سرمایه گذاری متمرکز بود، اما دو طرف بر تعهد اندونزی در بازسازی حوزه های مختلف افغانستان اشاره کردند.

رئیس جمهوری افغانستان در این سفر 5 یادداشت تفاهم در حوزه های آموزش، کشاورزی، آمار، اصلاحات اداری و سیاست های مالی با طرف اندونزیایی امضاء کرد.

‘جوکو ویدودو’ رئیس جمهوری اندونزی که قرار است کشورش یک مرکز اسلامی اندونزیایی در کابل تاسیس کند، حمایت خود را از صلح و تلاش های آشتی جویانه در افغانستان اعلام کرد.

این مرکز اسلامی با ظرفیت پذیرش حدود 2 هزار و 500 نفر قرار است به عنوان یک مرکز آموزشی، صحی و مذهبی توسط اندونزی برای ساکنان کابل پایتخت افغانستان ساخته شود.

وزارت امور خارجه اندونزی و نهضت العلماء این کشور برای ساخت این مرکز اسلامی شامل مسجد، کلینیک، کتابخانه و محل تجمعات با یکدیگر همکاری دارند.

دولت اندونزی همچنین متعهد به بورس 100 دانشجوی افغان به منظور ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور شد.

رئیس جمهوری اندونزی در این دیدار تاکید کرد که از تلاش های دولت افغانستان به منظور ایجاد صلح و ثبات قدردانی می کند و آماده به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در خصوص اقدامات آشتی جویانه و صلح است.

‘محمد اشرف غنی’ نیز در این دیدار ضمن تمجید از تلاش های اندونزی در جهت تحکیم پایه های دموکراسی، حکومت قانون و نظارت براساس قانون اساسی، خواستار پذیرش هیات هایی از اندونزی با هدف اشتراک تجربیات شد.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین تصریح کرد که کشورش خواستار پیوستن به تلاش اندونزی برای تفسیر اسلام به عنوان دین ‘رحمه اللعالمین’ است.

افغانستان درآسیای میانه مقصد اصلی صادرات اندونزی و دومین شریک تجاری این کشور پس از ایران است.

ارزش کل تجارت دوجانبه بین اندونزی و افغانستان در سال گذشته میلادی 16 میلیون دالر گزارش شده است. از آنجایی که این کشور در خشکی محصور شده است، اندونزی باید برای توسعه صادرات خود با افغانستان از موقعیت کشورهای دیگری همچون ایران استفاده کند.

رئیس جمهوری افغانستان پیش از سفر به اندونزی از استرالیا دیدن کرد و از جاکارتا عازم سنگاپور خواهد شد.

اندونزی هدف اصلی از سفر رئیس جمهوری افغانستان به جاکارتا را شناخت بهتر از فرایند خروج از افراطی گری از طریق گسترش اسلام میانه رو و حمایت از تلاش ها به منظور ایجاد صلح در این کشور جنگ زده اعلام کرده بود.

اشرف غنی امروز در دومین روز از سفر خود در مسجد استقلال جاکارتا با علمای نهضت العلماء و محمدیه دیدار و رایزنی خواهد کرد

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟