موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار به امضاء رسید

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13153

مراسم امضای موافقتنامه ترانزیتی چابهار در تهران در حضور رهبران سه کشور، حسن روحانی رییس جمهور ایران، نارندرا مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رییس جمهور افغانستان برگزار شد.

رئیس جمهور غنی بعد از امضای موافقتنامه سه جانبه چابهار اظهار داشت که اراده هر سه کشور به عمل تبدیل شده و چابهار به جاده مشترک اقتصادی هر سه کشور تبدیل خواهد شد.

غنی با اشاره به اراده قوی افغانستان اظهار داشت :”امروز جغرافیا قابل تغییر است و اراده قوی می تواند جغرافیا را تغییر بدهد؛ اراده ما امروز از چابهار شروع شده و ختم آن همکاری همه جانبه و گسترده منطقه ای است”.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در نشست خبری مشترک گفت: “چابهار به عنوان مبداء دالان ترانزیتی بین جنوب و شرق و جنوب و شمال خواهد بود، بندر چابهار می تواند به نقطه اتصالی بین کشورهای مختلف از جمله هندوستان با افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود”.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند با تاکید بر اهمیت این موافقت نامه برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری در منطقه افزود ” این موافقت نامه به رشد صنعتی کشورهای ما در عرصه های مختلفی نیز مساعدت خواهد کرد”.

در پایان قرار شد تا وزرای مشخصی از هر سه کشور جلسات مشترک در مورد پیشرفت کارهای چابهار انجام دهند و گزارش های منظم شان را به سران افغانستان، ایران و هند ارائه کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟