مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ شنبه/ ۲۹ حمل

  • انتشار: ۲۹ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیمطبوعات
  • شناسه مطلب: 4110
روزنامه های امروز کابل

روزنامه های چاپ امروز کابل رای گیری مجلس نمایندگان برای تایید یا رد صلاحیت وزیران پیشنهادی حکومت وحدت ملی و کمبود پیشتیبانی هوایی در عملیات نظامی در ولایت شمالی شرقی بدخشان را در مطالب اصلی خود تحلیل و بررسی کرده‌اند.

روزنامه دولتی انیس در تیتر سرمقاله خود نوشته که “انتظار عموم بر این است که روند رای‌دهی به نامزد وزیران به درازا نکشد”. این روزنامه پیش‌بینی کرده که ممکن است وزیران پیشنهادی در گرفتن رای “با دشواری‌های جدی” مواجه شوند، چرا که حکومت وحدت ملی مانند حکومت پیشین “فراکسیون قوی” طرف‌دار خود را در داخل مجلس ندارد.

فهرست اعضای کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان با گذشت نزدیک به هفت ماه از کار آن هنوز تکمیل نشده است. پس از آن که مجلس ده وزیر از ۱۸ وزیر پیشنهادی را رد صلاحیت کرد، اشرف غنی رئیس جمهوری ۱۶ وزیر دیگر را معرفی کرد تا ۲۴ کرسی کابینه را پر کنند. برای وزارت دفاع هنوز کسی معرفی نشده است.

نظر نویسنده انیس این است که مجلس به همه وزیران پیشنهادی به صورت یک‌دست رای نخواهد داد، اما نمایندگانی هم هستند که شایسته‌سالاری، تخصص و سابقه نیک وزیران پیشنهادی را در نظر خواهند گرفت و با “یک نظر واحد” به آنها رای خواهند داد.

این روزنامه دولتی در ادامه تاکید کرده که مردم از نمایندگان منتخب خود در مجلس می‌خواهند که “ملاحظات شخصی” را در رای دادن به وزیران پیشنهادی در نظر نگیرند، بلکه اصل تامین عدالت و تخصص در نظر بگیرند. انیس با توجه به اوضاع امنیتی کشور، افزوده که نمایندگان، رای گیری به اعضای پیشنهادی کابینه را به درازا نکشانند.

اصلاح دیگر روزنامه دولتی در سرمقاله خود این سوال را مطرح کرده که چرا که در تجهیز نیروی هوایی کشور “بی‌توجهی” شده است. به نظر روزنامه، حمله طالبان به پاسگاه‌های ارتش در ولسوالی جرم ولایت بدخشان در شمال شرق کشور نشان داد که نیروی هوایی کشور مشکلات جدی تسلیحاتی دارد.

گروهی طالبان اخیرا به چند پاسگاه امنیتی در این ولسوالی حمله کردند و ۳۳ نفر از نیروهای امنیتی را کشتند و زخمی کردند. این حمله در محافل امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای افغانستان بازتاب گسترده ای داشت و گفته شده که اشرف غنی رئیس جمهوری امروز به بدخشان می رود.

اصلاح افزوده که کمبود تسلیحات نیروی هوایی تا آن جا کم است که ارتش گاهی مجبور می شود از هواپیماهای حمل و نقل در عملیات نظامی استفاده کند. نویسنده به نقل از شیرمحمد کریمی رئیس ستاد ارتش نوشته که دلیل اصلی تلفات سنگین در بدخشان، نبود نیروی هوایی مجهز بود.

اصلاح در ادامه تاکید کرده که براساس تجربه بدخشان، از همین اکنون باید در تجهیز و تسلیح نیروی هوایی کشور کوشید. نویسنده افزوده که همکاران بین المللی علاقه چندانی به تجهیز این نیروها ندارند و بی توجهی آنها باعث شده که نیروی هوایی افغانستان “ضعیف” و بدون تجهیزات لازم بماند.

روزنامه اطلاعات روز هم در سرمقاله خود به همین موضوع پرداخته و تاکید کرده که در عملیات نظامی در بدخشان باید از حملات هوایی استفاده شود. شهریار فرهمند در نوشته که اگر فرماندهان امنیتی در جنگ بدخشان ضرورت حمایت هوایی را احساس کنند، باید از نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی درخواست پشتیبانی هوایی شود.

حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان در اول حوت/اسفند ۱۳۹۱ رسماً دستور داد که نیروهای امنیتی در عملیات علیه شورشیان از نیروهای بین‌المللی درخواست پشتیبانی هوایی نکنند. نویسنده اطلاعات روزاین دستور آقای کرزی را “ناسنجیده و عجولانه” خواند که پیامد آن تلفات سنگین نیروهای دولتی بود.

اطلاعات روز افزوده که حملات هوایی بر مواضع شورشیان در معادلات جنگی “تعیین کننده” بود. به نوشته این روزنامه، ویژگی جنگ چریکی و کوهستانی بودن مناطق مختلف کشور، ضرورت استفاده از حملات هوایی علیه شورشیان را بیشتر کرده و در گذشته وقتی که نیروهای هوایی در تنگنا قرار می‌گرفتند، این نیروهای هوایی بودند که باعث نجات آنها می‌شدند.

روزنامه در ادامه نوشته که افسران و فرماندهان ارتش ضرورت پشتیبانی در عملیات نظامی را به خوبی درک می‌کنند، اما سیاستمداران به این ضرورت از دیدگاه سیاسی نگاه می‌کنند. اطلاعات روز معتقد است که حالا در حکومت وحدت ملی “امید اندکی وجود دارد که رئیس جمهوری این ضرورت را درک و این خلاء در مبارزه با تروریسم را پر کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟