مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ یکشنبه/۲۷ ثور

  • انتشار: ۲۷ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2مطبوعات
  • شناسه مطلب: 5435
روزنامه های امروز کابل

افزایش گروگان گیری‌ها در افغانستان، وضعیت بد امنیتی و اصلاحات انتخاباتی مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه های ۲۷ ثور/اردیبهشت کابل است.

گروگان گیری؛ ابزار کثیف باج گیری

روزنامه اطلاعات روز به گروگان‌گیری ۳۱ مسافر در ولایت زابل اشاره کرده و نوشته که ۱۹ نفر از این مسافران در بدل رهایی نزدیک به سی نفر از اعضای تحریک اسلامی ازبکستان از زندان‌های امنیت ملی رها شدند‌.

اطلاعات روز می نویسد که این اقدام دولت، نگرانی را برای تبدیل‌شدن گروگان‌گیری به یک استراتژی نظامی و سیاسی به وجود آورد.

اطلاعات روز نوشته “این گمانه وجود دارد که پس از به ثمر نشستن نخستین اقدام باج‌گیرانه و گروگان‌گیری سازمان‌یافته‌ تروریستان، آن‌ها برای دست‌یافتن به اهداف و تحمیل خواسته‌های خود بر دولت افغانستان، از مردم ملکی به شکل گروگان‌ در برابر دولت استفاده کنند.”

اطلاعات روز افزوده که رویداد پکتیا این نگرانی و گمانه را به واقعیت تبدیل کرد.

نویسنده سرمقاله روزنامه اطلاعات روز به این باور است که دولت باید با اقدامات جدی پناهگاه‌های ربایندگان را پیدا کند و برای رهایی گروگان ها اقدام کند.

وضعیت بد امنیتی در افغانستان

روزنامه افغانستان می‌نویسد که وضعیت کنونی امنیت در افغانستان هشدار دهنده است زیرا بحث از ناامنی چند ولایت جنوبی و شرقی گذشته و خطر سقوط ولایات به دست طالبان وجود دارد.

افغانستان نوشته که نیروهای امنیتی افغانستان از مخالفان مسلح بیشتر و مجهزتر هستند و باید از این توانایی با برنامه‌ریزی دقیق استفاده شود.

روزنامه چراغ در سرمقاله امروز خود به ناامنی‌های شمال افغانستان پرداخته است.

چراغ می‌نویسد که ناامنی‌ها در افغانستان هر روز افزایش می‌یابد و این روزها حوادث امنیتی سرخط اخبار شده است.

چراغ نوشته که “اکنون همه می‌دانند که وزیر دفاع افغانستان با غیبت هفت ماهه خود مسبب این ناامنی‌های روز افزون است.”

روزنامه ۸ ‌صبح نیز می‌نویسد که اکنون افغانستان مصروف جنگ با چندین شبکه تروریستی است و این جنگ نیاز به یک مدیر مبتکر دارد.

نویسنده سرمقاله روزنامه ۸‌صبح از انتخاب نشدن وزیر دفاع انتقاد کرده و نوشته که اگر وزیر دفاع در هیات وزرا نباشد، مدیریت جنگ با مشکل مواجه می‌شود.

انتخابات در افغانستان

روزنامه ماندگار می‌نویسد که سرنوشت انتخابات پارلمانی افغانستان که به اساس قانون باید در همین روزها برگزار می‌شد، تاکنون مشخص نیست.

ماندگار نوشته که همین اکنون برنامه برگزاری انتخابات پارلمانی روی دست نیست، اصلاحات انتخاباتی آغاز نشده و کمک‌ها به نهادهای انتخاباتی قطع شده اما دولت به همه این‌ها بی‌تفاوت است.

ماندگار افزوده “این وضعیت نشان می‌دهد که زمینه‌ها برای دفن دموکراسی و دست یافتن به نصاب‌های استبدادی سیاسی مساعد است.”

ماندگار می‌نویسد که اصلاح نشدن نهادهای انتخاباتی بدون شک جامعه جهانی را از افغانستان و نظام موجود ناامیـد می‌سازد و برگزار نشدن انتخابات پارلمانی و یا نادرست برگزار شدن آن، می‌تواند بحران‌های دیگری را برای کشور و مردم به دنبال داشته باشد.

روزنامه سخن جدید نیز می‌نویسد که به زودی پارلمان افغانستان از یک نهاد قانونی به یک نهاد غیرمشروع تبدیل می‌شود.

سخن جدید نوشته که برای اصلاحات انتخاباتی در افغانستان عزم قاطعی وجود ندارد و اگر اراده ای هم هست با سنگ اندازی‌های فراوان رو به رو است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟