مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛چهارشنبه/۱۵ ثور

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 5120
روزنامه های امروز کابل

نا امنی‌های شمال، داعش در افغانستان و سخنان مشاور امنیت ملی در این مورد سرخط مطالب تحلیلی روزنامه های ۱۵ ثور کابل است.

داعش در افغانستان

روزنامه اطلاعات روز می نویسد که رویداد‌های اخیر و وضعیت امنیتی در کشور نشان می‌دهند که داعش کم کم به یک واقعیت عینی و چالش جدی در برابر دولت افغانستان بدل می‌شود.

اطلاعات روز نوشته با توجه به آنچه که در شمال افغانستان در جریان است و نیز اظهارات مقام‌های امنیتی در مورد فعالیت این گروه، اکنون ورود داعش در افغانستان از حد نشانه‌ها و گمانه‌زنی‌ها گذشته و تبدیل به یک واقعیت عینی شده است.

اطلاعات روز افزوده که ساختار سنتی جامعه، بی‌‌‌سوادی و نگرش‌های تندروانه‌ مذهبی در افغانستان، زمینه‌ خوبی برای نفوذ تفکر افراطی است.

اطلاعات روز می نویسد که داعش یک گروه تروریستی خطرناک است و حکومت افغانستان باید با این مساله را به ‌صورت جدی و عاقلانه برخورد کند.

روزنامه ‌۸ صبح نیز می نویسد که حکومت وحدت ملی در هماهنگی با شورای ملی، چهره‌های سیاسی و شخصیت‌های صاحب‌نفوذ، باید برای مهار ناامنی و مبارزه با داعش، برنامه تدوین کند.

۸‌صبح نوشته که برخی از فرماندهان طالبان به داعش اعلام وفاداری کرده‌اند و شماری از جنگجویان خارجی را به مناطق‌شان راه داده‌اند.

روزنامه افغانستان نیز می نویسد که گسترش دامنه فعالیت داعش نگرانی جدی را برای شهروندان و نیروهای امنیتی به وجود آورده است.

افغانستان نوشته که نگرانی از افزایش ناامنی ها در فصل بهار امسال به یک “هراس عمومی” تبدیل شده است.

افغانستان افزوده که مبارزه با هراس افگنی در افغانستان یک مساله داخلی نیست بلکه این ناامنی ها منشا خارجی دارد و سازمان های استخباراتی خارجی این جنگ را مدیریت و رهبری می کنند.

افغانستان می نویسد که تنها راه تامین امنیت در افغانستان اراده جدی جامعه جهانی و متقاعد ساختن کشورهای همسایه و منطقه برای همکاری با حکومت افغانستان در راستای صلح و امنیت می باشد.

همچنان نویسنده سرمقاله روزنامه افغانستان برای جلوگیری از نفوذ گروه های تروریستی در این کشور، تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی، ادامه کمک های مالی جامعه جهانی و تدوین استراتیژی واحد و جامع امنیتی را موثر دانسته است.

ناامنی های شمال

روزنامه آرمان ملی با اشاره به ناامنی های شمال افغانستان مشخصا از رویدادهای تازه در بدخشان یاد کرده و نوشته که تکرار تلفات سربازان ارتش و پلیس افغانستان در این ولایت نشان می دهد که دولت افغانستان جنگ را به خوبی مدیریت نمی کند.

آرمان ملی نوشته که “دشمن روز تا روز در شمال کشور تقویت می شود، روحیه می گیرند و دست به تهاجمات گسترده می زنند و دیر نخواهد بود اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، برخی از ولایت ها در شمال دست بدست شوند که فاجعه آمیز خواهد بود.”

آرمان ملی افزوده که دولت باید عملیات پاکسازی در شمال کشور را جدی بگیرند و نگذارند که دشمن شکست خورده، دوباره نیرومند شود.

روزنامه انیس نیز می نویسد که برای امن ساختن افغانستان به خصوص شمال این کشور باید مردم بسیج شوند.

انیس نوشته که برای بسیج مردم باید از نفوذ اشخاص مطرح و علمای دین استفاده شود.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟