مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ چهارشنبه/۹ ثور

  • انتشار: ۹ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 4776
روزنامه های امروز کابل

سفر رئیس جمهور غنی به هند و کارنامه مجاهدین افغانستان در هشتم ثور مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه های ۹ ثور کابل است.

سفر غنی به هند

روزنامه ‌۸‌ صبح می‌نویسد که “هند را نمی توانیم نادیده بگیریم”. این روزنامه نوشته که نزدیک شدن افغانستان به پاکستان درآغاز کار حکومت وحدت ملی، این تصور را به وجود آورده بود که این کشور برای خشنودی پاکستان حاضر است هند را از دست بدهد.

۸‌صبح نوشته که اما سفر رئیس جمهوری افغانستان به دهلی، نشان داد که کابل حاضر نیست روابط با دهلی را در گرو سیاست تعامل با پاکستان قرار دهد.

۸‌صبح افزوده که هند مادر دموکراسی در جهان است و اقتصاد پویا و موفقی دارد و هیچ کشوری از جمله افغانستان نمی تواند هند را نادیده بگیرد.

روزنامه اطلاعات روز نیز می نویسد که با سفر آقای غنی به هند، کم کم توازن در روابط خارجی افغانستان برقرار می شود.

اطلاعات روز نوشته که هند پنجمین کمک کننده بزرگ افغانستان است و می تواند بزرگترین متحد استراتژیک افغانستان در منطقه باشد، بدون مداخله‌ منفی و بازی‌های دوگانه.

اطلاعات روز افزوده که هند توان و علاقمندی را برای سرمایه‌گذاری روی منابع طبیعی و زمینه‌های اقتصادی افغانستان دارد و می‌تواند یکی از بزرگترین شریکان اقتصادی افغانستان در جهان باشد.

روزنامه افغانستان نیز می نویسد که بزرگترین نیاز افغانستان به هند جلب همکاری آن کشور در زمینه های امنیتی و اقتصادی است.

افغانستان نوشته که ممکن سفر آقای غنی در پی ناامیدی از همکاری عملی پاکستان در راستای تامین امنیت انجام شده باشد.

افغانستان افزوده که در هر صورت توازن در سیاست منطقه‌ای به نفع افغانستان است و در صورت نبود این توازن، زیان‌های اقتصادی و امنیتی به افغانستان وارد خواهد شد.

مجاهدین و هشتم ثور

روزنامه جامعه باز می نویسد که “۲۳ سال قبل در سال ۱۳۷۱ خورشیدی، مجاهدین افغان بعد از سال‌ها جنگ طاقت‌فرسا با نیروهای نظامی و دولت مورد حمایت شوروی، پیروزمندانه وارد کابل شدند.”

جامعه باز نوشته که ارزیابی مختصر موضع‌گیری‌های رسانه‌ای، به‌خوبی نشان‌دهنده نگاه سیاه و سفید و صفر و صدی به کارنامه مجاهدین است.

جامعه باز افزوده که “شجاعت مجاهدین علیه متجاوزان قابل انکار نیست؛ اما این‌که از قهرمانی مجاهدین در مقابل قوای متجاوز خارجی، برای توجیه کارنامه ناموفق بعدی‌شان در هنگام تشکیل حکومت استفاده شود، این استدلال، مغالطه آشکار خواهد بود.”

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟