مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ چهارشنبه/2 ثور

  • انتشار: ۲ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 4421
روزنامه های امروز کابل

آغاز کار وزیران جدید حکومت و ناامنی و صلح در افغانستان مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه های دوم ثور کابل است.

انتظارات از کابینه جدید

روزنامه افغانستان می نویسد که تاخیر هفت ماهه در تشکیل کابینه وحدت ملی چالش بزرگی را فراروی مردم افغانستان به وجود آورده بود و زیان های بی شماری را بر اقتصاد، اداره و امنیت این کشور وارد کرده بود.

افغانستان نوشته که اختلافات موجود بر سر تشکیل کابینه تقریبا تمام ادارات را به تعطیلی کشانده بود و حجم فساد را بیش از حد بالا برده بود.

افغانستان افزوده اکنون انتظار می رود که روند کارهای ادارات دولتی سر و سامان گرفته و میزان مسؤلیت پذیری و قانون گرایی بیشتر گردد.

روزنامه جامعه باز نیز می‌نویسد که “وزیران جدید در شرایطی کارشان را آغاز می‌کنند که ساختارهای حکومتی در حالت تعطیل قرار دارند، منابع همکاری‌های اقتصادی در حال خشکیدن‌ هستند، سرمایه‌های اقتصادی و انسانی با سرعت بالایی در حال فرار‌ند، بی‌اعتمادی سیاسی به میزان بی‌پیشینه‌ای رسیده و چالش‌های امنیتی به وضعیت مهارناپذیری رسیده‌اند.”

جامعه باز نوشته که این وزیران باید با قاطعیت تمام و انرژی پایان‌ناپذیر‌ در راستای اعمال قانون اساسی و پیروی از سایر قوانین نافذه کشور همان‌طوری ‌که سوگند یاد کرده‌اند، تلاش کنند.

جامعه باز افزوده که کارکرد این وزیران نیز باید با احتیاط و دقت دنبال گردد.

روزنامه اصلاح نیز می نویسد که با تکمیل شدن کابینه دولت وحدت ملی انتظارات مردم برای ارائه خدمات افزایش می یابد.

اصلاح نوشته که سرپرستی در چند ماه گذشته کار ادارات دولتی را با کندی مواجه کرده و خدمات به مردم را متوقف ساخته است.

روزنامه انیس نیز نوشته که آغاز کار کابینه در حالی صورت می گیرد که فقر و ناامنی مردم افغانستان را شاکی ساخته واعضای کابینه باید رفع این مشکلات را در اولویت کاری خود قرار دهند.

انیس می نویسد که وزیران جدید کابینه باید بدون تعلقات سمتی، قومی، زبانی و حزبی برای انجام امور و تطبیق برنامه ها تلاش کنند.

ناامنی ها و تلاش برای صلح

روزنامه ۸‌صبح می‌نویسد که ناامنی‌ها در افغانستان در این اواخر افزایش یافته و این نشان می دهد که خوشبینی ها برای تلاش های صلح از سوی مقامات حکومت وحدت ملی بیش از اندازه خوش بینانه بوده است.

۸‌صبح به فعالیت گروه هایی زیر نام داعش در افغانستان اشاره کرده و از دولت خواسته که حرکت این گروه ها را نادیده نگیرد.

۸‌صبح نوشته که حکومت وحدت ملی باید برنامه جامع دفاعی بسازد و به خصوص به صورت جدی با حامیان داعش در افغانستان مبارزه کند.

روزنامه اطلاعات روز می نویسد که رهبران چین و پاکستان در سفر شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین به اسلام‌آباد، در بخش امنیت بر مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی تأکید کرده و هر دو کشور از روند صلح دولت افغانستان با مخالفان مسلح، با مدیریت افغان‌ها حمایت کرده‌اند.

اطلاعات روز نوشته که جنگ و صلح افغانستان یک معامله منطقه‌ای است و کشورهای منطقه، به‌خصوص چین و پاکستان، از اعضای کلیدی و تأثیرگذار آن می‌باشند.

اطلاعات روز افزوده که چین نمی‌تواند مستقیما خودش در روند صلح افغانستان تأثیرگذار باشد؛ اما به عنوان شریک استراتژیک پاکستان می‌تواند اسلام‌آباد را به همکاری صادقانه و جدی با روند صلح‌ دولت افغانستان با مخالفان مسلحش ترغیب کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟