مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ سه شنبه/1 ثور

  • انتشار: ۱ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 4332
روزنامه های امروز کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل عمدتاً به چگونه برخورد دولت با طالبان و گروه دولت اسلامی معروف به داعش پرداخته و انتقادهایی را مطرح کرده‌اند.

هشت صبح در مطلب اصلی خود نوشته که محافل مشخصی در درون حکومت افغانستان در تلاش “قباحت‌زدایی” از گروه طالبان هستند. به نوشته روزنامه، برای بار نخست در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان براساس “یک مغالطه سیاسی” تلاش شد که وجهه این گروه از یک “گروه تروریستی” به “گروه شورشی داخلی” تغییر کند.

روزنامه نوشته از زمانی که حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان طالبان را “برادران ناراضی” خطاب کرد، سیاست “تضرع” را در قبال آنها در پیش گرفت، عملیات‌های نظامی مانند حملات شبانه و هوایی و استفاده از جنگ‌افزارهای سنگین علیه این گروه را منع کرد، این گروه “نفس تازه کرد”.

سرمقاله‌نویس هشت صبح در ادامه اظهارات اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان مبنی بر این که مسئولیت حمله انتحاری اخیر به شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان را که ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، گروه دولت اسلامی معروف به “داعش” به عهده گرفته و نه گروه طالبان، نقد کرده است.

هشت صبح در ادامه با تاکید بر این که طالبان دارای زمینه‌های اجتماعی سربازگیری است و داعش چنین زمینه‌ای در افغانستان ندارد و خطری به حساب نمی‌آید، افزوده است: “سوال اساسی این است که چگونه رئیس‌جمهوری در نبود یک تحقیق همه‌جانبه فوراً مسئولیت گرفتن رویداد جلال‌آباد را از سوی داعش باور می‌کند. طالبان به راحتی می‌توانند این نوع جنایت را خلق و خود را پشت نام داعش پنهان کنند.”

آرمان ملی در سرمقاله خود با اشاره به گزارش‌هایی مبنی براین که کمک‌هایی که دولت افغانستان در اختیار برخی از خانواده‌ها در ولایت پکتیا قرار داده، در واقع خانواده‌های اعضای گروه داعش بوده‌اند، نوشته که “نمک گندیده است”. روزنامه افزوده که این گروه، گروهی است که اخیرا مسئولیت حمله انتحاری به شهر جلال‌آباد را به عهده گرفت و این نکته “بسیار مهم” است.

روزنامه با یادآوری این موضوع که “کاسه‌ای زیر نیم کاسه هست” نوشته که دولت این کمک‌ها را از مردم و پارلمان کشور “پوشیده” نگهداشته است. به نظر آرمان ملی، چنین “پنهان‌کاری‌ها” اذهان مردم را مشوش کرده است. نتیجه‌گیری روزنامه از این موضوع این است که اوضاع در افغانستان “به گونه مرموزی استخباراتی” شده است.

اخیراً والی پکتیا به برخی رسانه‌های محلی در افغانستان گفت که حدود ۲۰۰ هزار دلار کمک دولت افغانستان در اختیار خانواده‌های داعش قرار گرفته است، اما دیگر منابع دولتی در کابل این ادعا را تکذیب کردند.

آرمان ملی نوشته که اگر دولت دست به “کمک‌رسانی به داعش” نزده، باید این خبر را از بنیاد رد کند و والی پکتیا را برکنار و به جرم “تشویق اذهان عمومی” مجازات کند. روزنامه با تاکید بر این که مردم حق دارند حقیقت را بدانند، نوشته که بحث دیروز مجلس نمایندگان براین موضوع، بیانگر آن که در میان مردم تشویش‌هایی در این مورد ایجاد شده است.

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله خود با اشاره به سفر اخیر اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به ایران نوشته که توافق سران دو کشور در مورد همکاری‌های تجاری و حمل و نقل، مبارزه مشترک با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و حل مشکلات مهاجران از نکته‌های بااهمیت این سفر بود.

روزنامه افزوده که هرچند حمایت دولت اشرف غنی از موضع عربستان سعودی در مورد یمن تا حدی دولت جمهوری اسلامی ایران را نگران کرد، اما سفر اخیر او به تهران باعث رفع این نگرانی شد و توازن در روابط افغانستان با این کشور را برقرار کرد.

روزنامه تاکید کرده که توافق دو طرف بر مبارزه مشترک با تروریسم و به‌ویژه خطر داعش و همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی دو کشور بسیار بااهمیت است. انیس افزوده که به همان میزان که هر دو کشور بسترهای مشترک برای همکاری دارند، به لحاظ آسیب‌پذیری هم وجوه مشترکی دارند.

هادی صادقی در سرمقاله اطلاعات روز با عنوان “افغانستان را برای امدادگران جهنم نسازید”، ربودن ۱۹ مین‌روب را نکوهش کرده و نوشته که سازمان‌های مین‌روبی هیچ ربطی با آمریکا و دولت افغانستان ندارند و صرفاً به منظور حمایت از شهروندان غیرنظامی و پاکسازی مناطق مین‌گذاری شده فعالیت می‌کنند.

دو روز پیش افراد مسلح ناشناس ۱۹ مین‌روب را در ولایت پکتیا در جنوب شرق افغانستان ربودند. مقام‌های ولایت پکتیا گفته‌اند که آنها در حال بررسی منطقه‌ای در حومه شهر گردیز، مرکز ولایت پکتیا بودند که ربوده و به ولسوالی زرمت منتقل شدند.

نویسنده اطلاعات روز افزوده که بیش از سه دهه جنگ در مناطق مختلف این کشور را به کشتزارهای مین و مواد منفجر نشده تبدیل کرد و انفجار آنها افراد بسیاری را معلول کرد. به نوشته روزنامه، با وجود تلاش‌های گسترده سازمان‌های مین‌روبی، هنوز هم ۶۸۵ هزار کیلومتر مربع از خاک کشور دارای مین است.

سرمقاله‌نویس اطلاعات روز تاکید کرده که نهادهایی که فعالیت‌های بشردوستانه انجام می‌دهند، “متعلق به تمام بشریت هستند” و نه به یکی از طرف‌های منازعه. نویسنده افزوده که آنها به دلیل این که براساس ارزش‌های انسانی فعالیت می‌کنند، طرف‌های منازعه مکلفند که از چنین سازمان‌ها حمایت کنند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟