مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛یکشنبه/30 حمل

  • انتشار: ۳۰ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیمطبوعات
  • شناسه مطلب: 4185
روزنامه های امروز کابل

رای اعتماد مجلس به شانزده نامزد وزیر حکومت و افزایش ناامنی ها در نقاط مختلف کشور در هفته اخیر مهمترین عناوین مطالب تحلیلی ۳۰ حمل کابل است.

رای اعتماد به کابینه

روزنامه انیس می نویسد که با گرفتن رای اعتماد شانزده نامزد وزیر و تکمیل تقریبی کابینه حکومت وحدت ملی، انتقادها در این بخش از دولت پایان می یابد و بعد از این، همه متوجه عملکرد وزیران خواهند بود.

انیس نوشته که “اکنون زمان عمل است. وزیران باید برنامه هایی را که برای گرفتن رای به مجلس ارائه کردند، عملی سازند.”

روزنامه اطلاعات روز می نویسد که اعضای شورای‌ملی با تایید صلاحیت تمام نامزد وزرای پیشنهادی حکومت، کمک زیادی برای سامان یافتن امورات حکومت وحدت ملی انجام دادند.

اما اطلاعات روز نوشته “به نظر می رسد که تایید تمام نامزد وزرا از سوی مجلس بیشتر ناشی از خستگی و بیزاری مردم و پارلمان از وضعیت کنونی بوده نه شخصیت و برنامه‌های نامزد وزرا.”

اطلاعات روز می نویسد که اکنون با رای اعتماد گرفتن تمام نامزد وزرای کابینه، انتظار می‌رود که به وضعیت آشفته کنونی پایان داده شده و دستگاه حکومت دوباره فعال شود.

روزنامه چراغ می نویسد که گرفتن رای اعتماد در مجلس در حالی با کف زدن ها و خوشی همراه بود که مخالفان دولت “در ولایت ننگرهار حمام خون راه انداخته بودند.”

چراغ نوشته که شماری از مسئولان امنیتی که شایستگی لازم را ندارند با تطمیع یا تهدید، به مخالفان فرصت فعالیت را می دهند.

چراغ از تبانی و معامله گری شماری از نمایندگان مجلس برای دادن رای اعتماد به وزرا نیز انتقاد کرده و نوشته که این نمایندگان وزیرانی ناکارآمد را برسرکار می‌کنند و در نتیجه اوضاع کشور به خصوص وضعیت امنیتی نابسامان می شود.

موج تازه خشونت ها

روزنامه ۸‌صبح می نویسد که موج تازه ای از خشونت ها در افغانستان آغاز شده است.

۸‌صبح نوشته که در پشت این رویدادها حامیان ابوبکر البغدادی “داعش” قرار دارد اما این گروه نمی تواند آغازگر جنگ فرقه ای در این کشور باشد.

۸‌صبح افزوده که سران حکومت افغانستان باید برنامه جامع دفاعی برای مقابله با این موج تازه خشونت تدوین کنند.

روزنامه افغانستان نوشته که کم‌کم کابینه حکومت وحدت ملی تکمیل می شود اما هنوز هم وزارت دفاع این کشور از سوی سرپرست اداره می شود.

افغانستان به تهدید داعش در افغانستان اشاره کرده و می نویسد که بی توجهی مقامات وضعیت کشور را بدتر ساخته است.

افغانستان نوشته که دولتمردان افغانستان باید یکجا برای جلوگیری از نفوذ و گسترش فعالیت های بیشتر گروه های تروریستی در این کشور تلاش کنند.

روزنامه آرمان ملی با اشاره به رویدادهای امنیتی اخیر می نویسد که “زعامت کشور تنها به اظهار تأسف و محکوم کردن این رخدادها بسنده کرده در حالی که باید آنها را به گونه جدی مورد بررسی قرار می داد و عاملان آن ها را شناسایی و به جزای اعمال شان می رساند.”

آرمان ملی نوشته که” اگر این وضعیت ادامه یابد و دولت برای برچیدن حلقات مخالفانش در کشور اقدام دشمن می تواند به یک خطر جدی و تباه کننده مبدل شود.”

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟