مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛سه شنبه/6 اسد

  • انتشار: ۶ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2مطبوعات
  • شناسه مطلب: 7562
روزنامه های امروز کابل

آغاز کار آب‌گیری در بند سلما، دور دوم گفت‌وگوهای صلح و آغاز کار رئیس جدید دادگاه عالی مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه‌های ششم اسد کابل است.

آغاز کار آب‌گیری بند سلما

روزنامه افغانستان می‌نویسد که پس از ۹ سال کار با وقفه‌های زیاد، سرانجام کار آب‌گیری بند سلما آغاز شده است.

افغانستان نوشته که این خبر امیدهایی را برای بهبود اقتصاد افغانستان به وجود آورده است.

افغانستان افزوده که دولت افغانستان به اندازه ای مشغول جنجال‌های سیاسی است که کمتر به مسایل اقتصادی می‌رسد.

روزنامه آرمان ملی نیز می‌نویسد که این پروژه از آن رو حایز اهمیت است که ایجاد و احداث آن یک زیر بنای مهم اقتصادی برای مردم کشور به حساب می‌رود و در سیزده سال گذشته هیچ پروژه‌ای به اندازه بند سلما از اهمیت برخوردار نبوده است.

آرمان ملی نوشته که با تکمیل شدن این پروژه مهم اقتصادی و زیر بنایی در هرات، هزاران نفر صاحب کار خواهند شد.

آرمان ملی افزوده که دولت افغانستان باید از این پروژه که برای غرب و جنوب غرب افغانستان اهمیت حیاتی دارد با درایت و هشیاری مراقبت و محافظت کند زیرا مخالفان زیادی قصد دارند به آن آسیب برسانند.

دور دوم گفت‌وگوهای صلح

روزنامه اطلاعات روز می‌نویسد پاکستان اعلام کرده که دور دوم گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان، در پاکستان برگزار خواهد شد.

اطلاعات روز نوشته که برگزاری این دور از گفت‌وگوهای صلح در پاکستان، نشان‌دهنده به حاشیه‌ رفتن نقش حکومت افغانستان در برگزاری این گفت‌وگوهاست.

اطلاعات روز افزوده که واکنش دولت و رسانه‌های پاکستان در مقابل حرف شورای عالی صلح مبنی بر برگزاری دور دوم گفت‌وگوها در چین، این گمانه‌زنی را تقویت کرده که صلح و گفت‌وگوهای صلح افغانستان را پاکستانی‌ها مدیریت می‌کنند.

نویسنده سرمقاله روزنامه اطلاعات روز به این باور است که صلح و گفت‌وگویی که پاکستانی‌ها مدیریت کنند، حاصل و مصرف آن را نیز پاکستانی‌ها تعیین و مشخص خواهند کرد.

روزنامه ماندگار نیز می‌نویسد که شاید برگزاری دور دوم این گفت‌وگوها در چین، برای پاکستانی‌ها بی‌حد نگران‌کننده بوده است.

ماندگار نوشته که اصرار پاکستان بر بیرون نشدن دایره و مکان گفت‌وگوهای صلح از این کشور، به معنای آن است که این تلاش‌ها هرگز نمی‌توانند برای دولت افغانستان مفید تمام شوند.

آغاز کار رئیس جدید دادگاه عالی افغانستان

روزنامه جامعه باز می‌نویسد اکنون که رئیس جدید دادگاه عالی و بالاترین مقام قضایی افغانستان رسما آغاز به کار کرده است، می‌توان به ایجاد اصلاحات در این نهاد امیدوار بود.

جامعه باز نوشته که تحقق هر‌ نوع اصلاحات بنیادین در قوه قضائیه، بدون شک نیازمند حمایت همه‌جانبه رهبران سیاسی از پالیسی‌هایی است که طرح و اجرا خواهد شد و ظاهرا مثل همیشه در مراسم تحلیف رئیس جدید دادگاه عالی افغانستان، سخنان مثبت و امید‌بخشی در مورد حمایت از قوه قضائیه بیان شده است.

جامعه باز افزوده “این ‌که این سخنان امیدوارکننده صرفا برای دل‌خوشی موقت مردم بیان ‌شده و بعدا فراموش می‌شود یا این‌که نتیجه عملی نیز خواهد شد، صرفا با گذر زمان مشخص خواهد شد.”

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟