مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ چهارشنبه/۱۷ سرطان

  • انتشار: ۱۷ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 7059
روزنامه های امروز کابل

سفر هیات افغانی به پاکستان برای گفت‌وگوهای صلح، سفر رئیس اجرایی به شمال افغانستان و نگرانی‌ها از افزایش فعالیت گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در این کشور مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه‌های ۱۷ سرطان کابل است.

گفت‌وگوهای صلح در پاکستان

روزنامه اطلاعات روز می‌نویسد این نخستین بار است که دولت افغانستان رسما از اعزام هیاتی برای مذاکره مستقیم با نمایندگانی از طالبان خبر می‌دهد.

اطلاعات روز نوشته این گفت‌وگوها درحالی انجام می‌شود که قبل از این بارها نشست‌های غیررسمی میان نمایندگان حکومت و نمایندگان طالبان صورت گرفته است.

اطلاعات روز افزوده که پاکستانی‌ها پس از چندین سال اصرار و درخواست حکومت افغانستان اینک به نظر می‌رسد کم کم متقاعد می‌شوند، گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان طالبان و حکومت افغانستان البته با میزبانی و نظارت پاکستانی‌ها برگزار گردد.

اطلاعات روز می‌نویسد که “میزبانی گفت‌وگوهای صلح طالبان و حکومت افغانستان پاکستان است و بدون همکاری و هماهنگی آنها این گفت‌وگوها ناممکن است. از این رو، نتیجه‌ای که از این گفت‌وگوها حاصل خواهد شد، بدون شک متضمن گسترش منافع پاکستان در افغانستان خواهد بود.”

به باور نویسنده سرمقاله روزنامه اطلاعات روز، احتمال بازی دوگانه پاکستانی‌ها در مذاکرات صلح وجود دارد و دولت افغانستان باید محتاط باشد.

سفر رئیس اجرایی به شمال

دیروز عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان به ولایات قندوز و بلخ سفر کرد.

روزنامه ۸‌صبح می‌نویسد که صحبت مستقیم مردم با یکی ازمقامات بلندپایه کشور کاری نیک است.

۸‌صبح به سخنان آقای عبدالله در قندوز اشاره کرده و نوشته که رئیس‌جمهوری و رئیس اجرایی باید هرچه زودتر در مورد جلوگیری از دزدی غذای سربازان، اصلاح ساز و کار مقرری فرماندهان بخش تامینات و جلوگیری از ریخت‌وپاش پول در خریداری‌ها، اقدام کنند.

روزنامه جامعه باز نیز می‌نویسد که ارتش، بازوی مسلح و قدرتمند دولت‌ است. آنگاه که از ارتش حمایت و پشتبانی نشود، سبب تضعیف حکومت می‌شود.

جامعه باز نوشته که آقای عبدالله در سخنرانی دیروز خود در ولایات شمالی به گونه‌ای سخن گفت که ریاست اجرایی را از حکومت جدا کرد و حکومت آقای غنی و حکومت پیشین آقای کرزی را مسئول بسیاری از نابسامانی ها دانست.

داعش در افغانستان

روزنامه افغانستان می‌نویسد که “مهمترین فعالیت‌های داعش در افغانستان اعلام حمایت شماری از افراد طالبان از آنها و اندک فعالیت‌های تروریستی بوده. گفته می‌شود داعش در این مدت به سربازگیری مشغول بوده است.”

افغانستان نوشته که یکی از پیامدهای حضور داعش در افغانستان، نژادی و مذهبی شدن جنگ است.

افغانستان افزوده که نگاهی به مرزهای افغانستان نشان می‌دهد که دامن زدن به تنش‌های قومی و مذهبی در افغانستان، منطقه را درگیر یک بحران بزرگ خواهد کرد.

روزنامه آرمان ملی نیز می‌نویسد که اخیرا کشورهای روسیه و چین یک بار دیگر در مورد حضور و فعالیت گروه داعش در افغانستان به ویژه در مرزهای شمال شرقی و شمال افغانستان اظهار نگرانی کرده اند.

آرمان ملی نوشته که این کشورها باید به جای اظهار نگرانی، عملا برای نابودسازی این تهدید وارد میدان شوند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟