مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ یکشنبه/۱۴ سرطان

  • انتشار: ۱۴ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2مطبوعات
  • شناسه مطلب: 6926
روزنامه های امروز کابل

حادثه ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک و رد صلاحیت شدن معصوم استانکزی برای پست وزارت دفاع از سوی مجلس نمایندگان مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه‌های ۱۴ سرطان کابل است.

حادثه جلریز میدان وردک

روزنامه افغانستان می‌نویسد که حوادثی در این کشور، خصوصا در ماه‌های اخیر رخ داده است که نشانه ضعف مدیریت در رسیدگی به امور نظامی را می‌رساند.

افغانستان مشخصا به حادثه جلریز اشاره کرده و نوشته که در این حادثه سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.

نویسنده سرمقاله روزنامه افغانستان می‌پرسد “چرا در حالی که فاصله زمانی جلریز و کابل کمتر از یک ساعت است، نیروهای کمکی برای ساعت‌ها به کمک پاسگاه‌ها نرسیده است؟”

افغانستان افزوده که این حادثه باید به صورت جدی و حرفه ای مورد بررسی قرار گیرد.

روزنامه اطلاعات روز نیز می‌نویسد که با گذشت دو روز از جنگ جلریز، لحظه به لحظه اطلاعات بیشتر از این جنگ زبان به زبان نقل می‌شود؛ اطلاعاتی که گوشه‌های پنهان یک خیانت سازماندهی شده را آشکار می‌کند.

اطلاعات روز نوشته که در جریان دو شبانه روز جنگ، به تمامی تماس‌ها و درخواست‌های کمک نیروهای پلیس محلی که درگیر جنگ بودند، یا پاسخ داده نشده یا حرف‌های دروغ گفته شده است.

اطلاعات روز می‌نویسد که “خیانت از پاسگاه بغل دستی (نیروهای پلیس نظم عامه) شروع می‌شود، مقامات ولایت و فرمانده پلیس این ولایت را شامل می‌شود و دامنه این خیانت تا وزارت دفاع و داخله و سر فرمانده اعلی قوای مسلح می‌رسد.”

روزنامه جامعه باز به واکنش‌های مردمی در صفحات اجتماعی اشاره کرده و نوشته که سرخوردگی اجتماعی منازعات قومی را تشدید می‌کند و ‌تأثیر منفی بر همبستگی سیاسی دارد؛ به این معنا که سبب می‌شود تا فروپاشی سیاسی یک‌ نظام سریع‌تر شود.

جامعه باز افزوده که یک نظام دموکراتیک باید جلوی همچو فاجعه را بگیرد و به سوالاتی که از این حادثه در ذهن مردم به میان آمده پاسخ دهد.

رد صلاحیت نامزد وزارت دفاع

روزنامه ۸‌صبح می‌نویسد که رئیس‌جمهوری و رئیس اجرایی باید هرچه زودتر روی یک نامزدوزیر شایسته برای وزارت دفاع توافق کنند.

۸‌صبح نوشته که افغانستان در زمینه حرب و مدیریت جنگ، با کمبود متخصص مواجه نیست.

۸‌صبح به افزایش ناامنی‌های اخیر و تلفات نیروهای امنیتی افغان اشاره کرده و افزوده که بی‌وزیر ماندن وزارت دفاع ملی، تبعات منفی زیادی دارد که دلیلی جز ضعف مدیریت ندارد.

روزنامه آرمان ملی می‌نویسد که برای پست وزارت دفاع باید چهره ای تحصیل کرده و یک نظامی کار کشته انتخاب شود تا بتواند امور وزارت دفاع کشور را در این شرایط بسیار حساس مدیریت کند.

آرمان ملی افزوده که اکنون در افغانستان فصل جنگ است و نباید این وزارت از داشتن یک افسر مجرب و توانمند که بتواند نیروهای وزارت دفاع را برای دفاع از این کشور مدیریت کند، محروم بماند.

روزنامه ماندگار نیز نوشته مهمترین خواست مردم در شرایط کنونی، امنیت است و دست یافتن به امنیت نیازمند مدیران مدبری است که بتوانند چالش‌های امنیتی فرارو را به فرصت بدل کنند.

ماندگار می‌نویسد انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور غنی این بار در گزینش و معرفی نامزد وزیر جدید سریع‌تر عمل کند و در معیارهای انتخابش نیز تجدید نظر نماید.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟