مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ چهارشنبه/۱۰ سرطان

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 6840
روزنامه های امروز کابل

سخنان تازه رئیس جمهور در مورد وضعیت امنیتی کشور و ائتلاف احزاب جمعیت اسلامی افغانستان و جنبش ملی اسلامی افغانستان مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه های ۱۰ سرطان است.

ناامنی‌ها در شمال

روزنامه ۸‌صبح می‌نویسد که رئیس جمهوری افغانستان گفته که جنگجویان چند ملیتی از ده کشور جهان در ولایت شمالی قندوز جمع شده‌اند تا با نیروهای امنیتی افغانستان بجنگند.

۸‌صبح نوشته مردم انتظار داشتند که رئیس‌جمهور غنی چیزهایی در مورد برنامه‌های استراتژیک حکومت وحدت ملی برای مقابله با جنگ جاری در این کشور بگوید، اما ایشان چیزی در این مورد نگفتند.

۸‌صبح افزوده که “آقای غنی تلاش کرد تا با تقدیم بسته‌های پیشنهادی به اسلام‌آباد، پاکستان را وادار سازد تا عملیات‌های بهاری و تابستانی طالبان را متوقف کند. اما به‌نظر می‌رسد که این تلاش‌ها تاکنون نتیجه نداده است.”

۸‌صبح نوشته که سران حکومت باید به مردم بگویند که تلاش‌های‌شان برای نزدیکی با پاکستان، تا کجا پیش رفته و آیا امیدی به موفقیت این تلاش‌ها است یا نه؟

۸‌صبح می‌نویسد مردم افغانستان انتظار دارند که مقامات مسئول اطلاعات اساسی در اختیار آنها قرار بدهند.

روزنامه ماندگار نیز به سخنان اخیر مقامات امنیتی افغانستان اشاره کرده و نوشته که مقام‌های امنیتی به جای خلق تشویش و نگرانی، باید از طرح‌ها و برنامه‌هایی سخن بگویند که نشان دهد چگونه توان رزمی و دفاعی‌شان را ارتقا داده‌اند.

ماندگار افزوده که وظیفه نیروهای امنیتی، تامین امنیت و کاهش نگرانی‌ها در این مورد است و نه افزایش تشویش در میان مردم و توانمند جلوه دادن مخالفان.

رحمت الله نبیل رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان چند روز پیش گفته بود که وضعیت امنیتی در افغانستان در شش ماه پیش‌رو وخیم تر خواهد شد.

روزنامه افغانستان نیز می‌نویسد که رئیس جمهوری در این اواخر تاکید می‌کند که جنگ افغانستان تحمیلی است و این جنگ از سوی کشورهای خارجی بر افغانستان تحمیل شده است.

افغانستان نوشته این در حالی است که پیش از این اصطلاحات برادران ناراضی و مخالفان مسلح دولت و مخالفان سیاسی از سوی مقامات دولتی برای خطاب کردن جنگجویان مقابل دولت استفاده می‌شد که نشان دهند یک جنگ داخلی است.

افغانستان افزوده که “اگر جنگ داخلی باشد، برای خاتمه دادن به آن باید بیشتر بر راهکارهای داخلی تکیه شود. ولی اگر جنگ خارجی باشد، در آن صورت باید به ابزارهای دیپلماسی تمسک جست و روی یک اجماع منطقه ای و بین المللی فکر کرد.”

ائتلاف جنبش و جمعیت

روزنامه اطلاعات روز می‌نویسد که در پی حمله نیروهای ماموریت حمایت قاطع به انبار اسلحه‌ یکی از فرماندهان حزب جمعیت در ولایت پروان، سران و بزرگان حزب جمعیت و هواداران آن دیروز در منزل جان احمد خان جلسه دایر کردند.

اطلاعات روز نوشته که جلسه‌ای به بزرگی دیروز نشان می‌دهد که این حمله از سوی مردمان پروان و هم‌پیمانان سیاسی احمدخان جدی گرفته شده و بسیاری‌ها این حمله را شروع یک دسیسه‌ در راستای حذف شماری از چهره‌های جهادی و سیاسی می‌پندارند.

اطلاعات روز افزوده که “این نوع تلقی از رویدادی که یک شبه اتفاق افتاد و تا حالا بزرگ‌تر شده رفته است، هشدار جدی برای بنیادهای لرزان حکومت وحدت ملی و ثبات سیاسی در افغانستان است.”

به باور نویسنده سرمقاله روزنامه اطلاعات روز، “هنوز هم قوم گرایی آتش زیر خاکستری است که اگر احتیاط نشود می‌تواند بخشی از این قلمرو و مردم آن را بسوزاند.”

روزنامه جامعه باز نیز می‌نویسد که ائتلاف نظامی گروه‌هایی که هنوز جنگ آن‌ها بر سر قدرت در خاطره‌ها زنده است، به منظور دفاع از ولایت‌های شمال کشور، را نباید با بی‌تفاوتی دید.

جامعه باز نوشته که علت این نوع رفتارها در فضای سیاسی هرچه باشد و این اقدامات با هر ‌توجیهی که صورت گرفته باشد، برای ثبات سیاسی کشور، یک تهدید است.

جامعه باز افزوده در صورتی که اقدام جدی و فوری برای مهار این نوع عملکردها روی‌دست گرفته نشود و در صورتی که رفتارهای ارگ به دیگران دسیسه‌های قومی را القا کند، این امر می‌تواند به‌‌عنوان الگویی از مواجهه با خطرهای احتمالی، در دیگر بخش‌های کشور نیز دنبال شود.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟