مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ سه شنبه/ ۱۹ جوزا

  • انتشار: ۱۹ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 6083
روزنامه های امروز کابل

فساد در قراردادهای معادن افغانستان، همکاری تاجیکستان و افغانستان و بازداشت سه مقام پیشین وزارت شهرسازی که متهم به فساد بودند، مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه‌های ۱۹ جوزا کابل است.

فساد در قراردادهای معادن افغانستان

روزنامه ۸‌صبح می‌نویسد که سخنان دیروز وزیر معادن در پارلمان بسیار تکان‌دهنده بود.

۸‌صبح نوشته که گپ‌های وزیر معادن بیانگر آن است که قرارداد‌های معادن در حکومت گذشته به‌صورت غیرمعیاری عقد شده است.

۸‌صبح افزوده که از معلومات وزیر معادن برمی‌آید که هیچ نوع نظارتی بر تنظیم این قرارداد‌ها وجود نداشته است.

۸‌صبح می‌نویسد که دولت باید این موضوع را جدا تحقیق کند و عوامل آن را به مقام‌های قضایی معرفی کند.

روزنامه افغانستان نیز می‌نویسد که معادن افغانستان گنجینه ارزشمندی است که اگر درست مدیریت شود، افغانستان را از باتلاق فقر و ناداری بیرون خواهد کشاند.

افغانستان افزوده که کمکهای بین المللی نمی‌تواند دوامدار وهمیشگی باشد و افغانستان ناچار است برای تامین نیازمندی‌های اقتصادی خود به ظرفیت‌های داخلی اش تمرکز کند و معادن یکی از عناصر مهم است.

به باور نویسنده سرمقاله روزنامه افغانستان، موانع برای روند استخراج معادن باید برداشته شود اگرنه سریال فقر و فساد در افغانستان همچنان ادامه می‌یابد.

روزنامه جامعه باز نیز می‌نویسد که منابع زیرزمینی افغانستان یکی از دست‌نخورده‌ترین‌ها در سطح جهانی است.

جامعه باز نوشته که با پایان‌یافتن مأموریت نظامی بین‌المللی در سال گذشته، کمک‌های سخاوت‌مندانه کشورهای درگیر در معضل افغانستان روند نزولی داشته و تنها منبعی که می‌تواند مایه دلگرمی کشور برای سرپا نگه‌داشتنش باشد، منابع زیرزمینی است، اما اظهارات وزیر معادن در نشست با نمایندگان مجلس، مایه نگرانی است.

جامعه باز افزوده که به گفته وزیر معادن، کنترل نداشتن بر مرزها و نبود قوانین لازم از عوامل چپاول معادن افغانستان است.

جامعه باز نوشته: “معادن تنها فرصتی است که افغانستان را می‌تواند از وضعیت موجود نجات دهد. نباید با این تنهاترین شانس قمار کنیم!”

همکاری افغانستان و تاجیکستان

روزنامه اطلاعات روز می‌نویسد که در سفر رئیس اجرایی افغانستان به کشور تاجیکستان، چندین تفاهمنامه‌ همکاری‌های دوجانبه میان وزارت‌های خارجه‌ و سکتور‌های اقتصادی و امنیتی دو کشور به امضا رسید.

اطلاعات روز افزوده که افغانستان و تاجیکستان دارای مشترکات فرهنگی فراوان و زمینه‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی،‌ سیاسی، فرهنگی و امنیتی می‌باشند.

اطلاعات روز نوشته که در بخش اقتصادی خط آهن، برق، گاز،‌ وصل‌شدن تاجیکستان از طریق افغانستان به بندر پاکستان؛ در عرصه امنیتی در بخش‌های مبارزه با مواد مخدر، افراط‌گرایی، داعش و در عرصه‌ فرهنگی مشترکات زبانی و فرهنگی دو کشور،‌ از جمله زمینه‌های همکاری‌های این دو کشور است.

به باور نویسنده سرمقاله روزنامه اطلاعات روز، با توجه به معادلات جدید امنیتی منطقه، همسایه‌های شمالی افغانستان روز‌به‌روز اهمیت بیشتر یافته و رهبران حکومت وحدت ملی باید بیشتر از این‌ روی زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه افغانستان با همسایه‌های شمالی‌اش توجه کنند.

بازداشت متهمان به فساد در بدخشان

سه کارمند وزارت شهرسازی افغانستان که به اتهام فساد در روزهای گذشته به حکم رئیس جمهوری این کشور ممنوع الخروج شده بودند، وقتی قصد فرار از افغانستان را داشتند، دیروز در ولایت بدخشان بازداشت شدند.

روزنامه آرمان ملی می‌نویسد که این یک اقدام نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی افغانستان در زمینه بازداشت متهمین به فساد به درستی عمل می‌کنند.

آرمان ملی نوشته که موجودیت فساد در دم و دستگاه دولت سبب شده که کشور گرفتار بحران و بدامنی گردد.

آرمان ملی افزوده مهم این است که “اراده دولت در امر مبارزه با فساد برقرار بماند و افراد دخیل در فساد پس از گرفتاری به عناوین مختلف و یا با دادن رشوت بیگناه شناخته نشوند.”

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟