مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛ شنبه/۹ جوزا

  • انتشار: ۹ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2مطبوعات
  • شناسه مطلب: 5854
روزنامه های امروز کابل

انتصاب اجمل عابدی به معاونت رئیس اداره امنیت ملی، تعلیق وظایف چند مقام دولتی به دستور اشرف غنی رئیس جمهوری، از موضوع‌های اصلی مورد بحث روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

روزنامه اطلاعات روز در مقاله‌ای به قلم رحمت‌الله ارشاد با عنوان “برکناری‌ها در ریاست امنیت ملی، گام دوم همکاری با آی‌اس‌آی” نوشته که در چند ماه گذشته چهار معاون رئیس اداره امنیت ملی به دلایل گوناگون از این نهاد بیرون شده‌اند و با خروج آن‌ها از امنیت ملی زمینه همکاری با سازمان اطلاعات پاکستان بیشتر هموار شده است.

نویسنده با اشاره به انتصاب اجمل عابدی سخنگوی پیشین رئیس جمهوری به جای یما کرزی در معاونت رئیس اداره امنیت ملی، این سوال را مطرح کرده که آیا جای کسانی مانند یاسین ضیا، حسام‌الدین حسام، یما کرزی و همایون رسا که سال‌ها تجربه کار در زمینه اطلاعاتی داشتند با افراد جدید پر می‌شود یا نه.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دیروز در صفحه توئیترش از انتصاب آقای عابدی به عنوان معاون رئیس اداره امنیت ملی خبر داد، اما جزئیات بیشتری تا حال در این مورد منتشر نشده است.

نویسنده اطلاعات روز افزوده که یما کرزی و حسام‌الدین حسام کسانی هستند که به متن تفاهمنامه همکاری با سازمان اطلاعات پاکستان آگاهی دسترسی داشته‌اند. به نوشته روزنامه، آن‌ها از مخالفان امضای این تفاهمنامه بوده‌اند، هرچند آقای حسام به دستور کاخ ریاست جمهوری آن را امضا کرده بود.

نویسنده همچنین نوشته که نگرانی‌ها در این خصوص وقتی افزایش می‌یابد که پیگیری امضای تفاهمنامه همکاری با آی‌اس‌آی از دستور کار مجلس نمایندگان خارج شد و کسانی که برای توضیح به مجلس فراخوانده شده بودند، هم به مجلس نرفتند. نویسنده اطلاعات روز افزوده که اگر برکناری‌های اخیر با امضای این تفاهمنامه ارتباط داشته باشد، باعث نگرانی بیشتر است.

روزنامه افغانستان در سرمقاله خود با عنوان “رویکرد ناقص مبارزه با فساد” نوشته که اگر مبارزه با تروریسم به صورت جدی صورت نمی‌گیرد یا مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر ناکام می‌شود، دلیلش این است که این کارها با فساد ارتباط نزدیک دارد. روزنامه افزوده “کسانی در درون حکومت هستند که از تروریسم حمایت و روند قاچاق مواد مخدر را تسهیل می‌کنند.”

حفیظ‌الله زکی در این مطلب با اشاره به تعلیق وظایف شش مقام وزارت شهرسازی و رئیس و معاونان اداره حمایت از سرمایه‌گذاری نوشته که مبارزه با فساد از نخستین وعده‌های سران حکومت وحدت ملی بوده است، اما آیا حالا زمان برای تحقق این وعده‌ها فرارسیده و حکومت می‌خواهد براساس تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

سوال‌های بعدی سردبیر روزنامه افغانستان این است که حکومت وحدت ملی با چه راهکارهایی می‌خواهد با فساد مبارزه کند و آیا واقعا اراده‌ای برای این کار دارد. اگر پاسخ مثبت است، سوال دیگر این است که آیا حکومت توانایی مبارزه با فساد را دارد. توصیه نویسنده این است که مبارزه با فساد نباید با چند اقدام نمایشی، عجولانه و احساسی موفقیت‌آمیز تلقی کرد.

به نظر سرمقاله‌نویس روزنامه افغانستان، دولت افغانستان در سال‌های گذشته نهادهای زیادی در راستای مبارزه با فساد تشکیل کرده و تلاش‌هایی را هم به راه انداخت تا جدیت خود را نشان داد. نویسنده اما معتقد است که در سال‌های گذشته هیچ کار درخوری در زمینه مبارزه با فساد صورت نگرفته و حتی اسامی افراد آغشته به فساد هم افشا نشده است.

تیتر و عکس صفحه اول روزنامه هشت صبح

روزنامه هشت صبح در مطلب اصلی خود با اشاره به لغو سفر اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان قطر نوشته که نشانه‌ها به صورت آشکاری حاکی از آن است که تلاش‌های صلح در افغانستان به بن‌بست رسیده و شاید آقای غنی به این نتیجه رسیده که سفر قطر در شرایط کنونی به گشایشی در این بن‌بست کمکی نمی‌کند.

هفته گذشته دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که سفر برنامه‌ریزی شده آقای غنی به قطر لغو شده است. آگاهان این احتمال را مطرح کرده بودند که شاید آقای غنی در این سفر درباره مذاکرات صلح با گروه طالبان با مقام‌های قطری گفتگو کند. دلیلی برای لغو این سفر اعلام نشده است.

هشت صبح نوشته که اخیرا حنیف اتمر مشاور امنیت ملی آقای غنی به دوحه سفر کرد و هدف از این سفر او ترتیب مقدمات سفر رئیس جمهوری افغانستان به قطر بود. روزنامه افزوده که نمایندگان گروه طالبان در قطر مستقرند و این کشور یکی از بازیگران عمده در زمینه گفتگوهای صلح در افغانستان است.

نتیجه‌گیری هشت صبح از تحلیل لغو این سفر آقای غنی این است که در حال حاضر حامیان گروه طالبان نمی‌خواهند این گروه وادار به مذاکره برای صلح با دولت افغانستان شود. به نظر روزنامه، این حامیان می‌خواهند حد اقل این گروه یک ولایت را درافغانستان به تصرف خود درآورند، بعد از موضع نیرومندتری وارد مذاکره شود.

هشت صبح یک احتمال دیگر را هم مطرح کرده و آن این که برخی از کشورهای منطقه شاید برای مقابله با گروه دولت اسلامی معروف به داعش روی گروه طالبان سرمایه‌گذاری کنند تا جلو پیشرفت داعش را به وسیله طالبان بگیرند. روزنامه افزوده که پس از سفر اخیر نمایندگان طالبان به ایران، گزارش‌هایی از درگیری بین طالبان و داعش در فراه منتشر شد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟