مهمترین مباحث روزنامه های امروز کابل؛یکشنبه/4 جوزا

  • انتشار: ۴ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2مطبوعات
  • شناسه مطلب: 5731
روزنامه های امروز کابل

داعش در افغانستان، سرپرستی معصوم استانکزی در وزارت دفاع افغانستان و امضای تفاهمنامه اطلاعاتی افغانستان و پاکستان مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه های چهارم جوزا است.

داعش در افغانستان

روزنامه افغانستان می‌نویسد که نیروهای داعش از عراق و سوریه وارد خاک افغانستان نشده اند و رهبر گروه داعش نیز به صورت رسمی فعالیتش را در افغانستان شروع نکرده است.

افغانستان نوشته اما با توجه به زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی در افغانستان، بسیاری از کارشناسان به این باور بودند که گروه داعش با نام و آوازه ای که در دنیا پیدا کرده، به یک مرجع فکری برای نیروهای افراطی کشور تبدیل خواهد شد.

افغانستان افزوده که اکنون شدت ناامنی‌های اخیر در ولایت‌های شمالی کشور نگرانی‌های مردم را نسبت به قدرت روز افزون این گروه، بیشتر و جدی تر ساخته است.

نویسنده سرمقاله روزنامه افغانستان به این باور است که اکنون با این وضعیت مردم حتی امیدشان را به روند صلح با طالبان از دست داده اند زیرا به این باورند که ناامنی زیر نام داعش ادامه خواهد یافت.

روزنامه اطلاعات روز نیز می‌نویسد که حضور داعش در افغانستان نباید دست کم گرفته شود.

اطلاعات روز نوشته که رویدادهای اخیر و وضعیت امنیتی در کشور کم کم توجه جهانیان را به واقعیت حضور داعش در افغانستان جلب کرده زیرا این رویدادها حضور داعش که تاکنون نادیده گرفته می‌شد را کم کم به واقعیت انکار ناپذیر و نگرانی جدی بدل می‌کند.

اطلاعات روز می‌نویسد که ساختار شدیدا سنتی جامعه، بی‌‌‌سوادی و نگرش‌های تندروانه‌‌ مذهبی در افغانستان، زمینه خوبی برای نفوذ تفکر افراطی است و گروه‌های تروریستی همواره و در همه ‌‌جا همین نقطه را نشانه گرفته ‌‌‌اند.

سرپرستی در وزارت دفاع

روزنامه ۸ ‌صبح می‌نویسد که روز گذشته رئیس جمهوری، معصوم استانکزی را به عنوان سرپرست وزارت دفاع و ژنرال قدم شاه را به عنوان رئیس ستاد ارتش افغانستان معرفی کرد.

۸‌صبح نوشته که اکنون وزارت دفاع از بلاتکلیفی بیرون شده است.

۸‌صبح افزوده که در این فصل جنگی که حملات تهاجمی‌ طالبان و متحدان‌شان به راه افتاده، نیاز بود تا وزارت دفاع از این بلاتکلیفی بیرون شود زیرا بلاتکلیفی در این وزارت اجازه نمی‌داد ارتش ابتکار نظامی‌ در میدان نبرد به خرج دهد.

۸‌صبح نوشته که “سران حکومت وحدت ملی با معرفی معصوم استانکزی به وزارت دفاع، خواسته‌اند پیامی‌ معنا‌دار به طالبان بدهند؛ این ‌که اگر رهبری طالبان حاضر به مذاکره نشود، همه آماده نبردند، حتی کسی که برای صلح با آنان تلاش می‌کرد.”

تفاهمنامه اطلاعاتی با پاکستان

روزنامه جامعه باز می‌نویسد که “پاکستان دشمن افغانستان است و به تبع آن افغانستان هم دشمن پاکستان. حد‌اقل در دولت گذشته، مقامات افغانستان بارها به نوع‌ علنی گفته‌اند که پاکستان و افغانستان دشمنان هم‌اند.”

جامعه باز نوشته که تفاهمنامه اطلاعاتی افغانستان با پاکستان، با توجه به قوت سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان و منسجم نبودن ریاست امنیت ملی افغانستان، امکان جریان یک‌طرفه اطلاعات از افغانستان به پاکستان را متصور می سازد.

جامعه باز به اختلافات هند و پاکستان اشاره کرده و نوشته “انتخاب بین همسایه‌ای که تخریب افغانستان را سرلوحه کارش قرار داده و همسایه دوری که کم ‌و ‌بیش کمک‌های مفیدی کرده ولی از بد روزگار در‌ به ‌دیوار نیست، کار ساده‌ای نخواهد بود.”

اما روزنامه آرمان ملی می‌نویسد “دولت می‌داند که بستن پیمان اطلاعاتی با یکی از سازمان‌های استخباراتی که بیش از سی سال می‌شود در کار است تا افغانستان را در آتش جنگ بسوزاند، برای مردم ما چه سودی دارد و چرا حکومت در مسایل مهم با نهادهای قانونی مشورت نمی‌کند و در مورد تصامیمش پنهان کاری دارد و به مردم توضیح نمی دهد؟”

آرمان ملی افزوده که باید نهادهای سیاسی و آگاهان افغانستان هر چه زودتر فریاد اعتراض شان را بر ضد وضعیت جاری در کشور بلند کنند وگرنه حکومت اشتباهی را که آغاز کرده، تکمیل می‌کند و آنگاه پشیمانی سودی نخواهد داشت.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟