مهمترین مباحث روزنامه امروز کابل؛ چهارشنبه/۱۳ جوزا

  • انتشار: ۱۳ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2مطبوعات
  • شناسه مطلب: 5956
روزنامه های امروز کابل

اعلام بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سازمان سارک، استخدام‌ها در حکومت وحدت ملی و تلفات غیرنظامیان در حملات طالبان مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه‌های ۱۳ جوزا کابل است.

بامیان، پایتخت فرهنگی سارک

روزنامه ۸‌ صبح می‌نویسد که اعلام بامیان به‌عنوان پایتخت فرهنگی سارک، رویداد مهمی در تاریخ این شهر است.

۸‌صبح نوشته که سازمان همکاری کشورهای جنوب آسیا یا سارک، با در نظرداشت تاریخ بامیان، این شهر را به‌عنوان پایتخت فرهنگی خود برگزیده است.

۸‌صبح افزوده که این گزینش گرچه سود اقتصادی فوری در پی ندارد و هیچ پروژه‌ای در آن ولایت اجرا نمی‌شود، اما اهمیت بامیان را بار دیگر بالا می‌برد و احتمال آن می‌رود که پس از این مراسم، صنعت گردشگری در آن ولایت رونق بگیرد.

۸‌صبح می‌نویسد که ممکن پس از مراسم روز جمعه، سازمان‌های دولتی و نهاد‌های کمک‌کننده بین‌المللی، برای اجرای پروژه‌های زیربنایی در بامیان تشویق شوند.

نویسنده سرمقاله روزنامه ۸‌صبح برای رونق صنعت گردشگری در بامیان و رشد اقتصادی این ولایت به امن ساختن راه های ورودی به بامیان از سوی دولت تاکید کرده است.

روزنامه انیس نیز می‌نویسد که انتخاب بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای سارک، فرصتی برای غنامندی مزایای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی افغانستان به خصوص بامیان است.

انیس افزوده که این انتخاب می‌تواند زمینه را برای بازسازی ساحات باستانی و ارائه تصویری بهتر از این شهر در سطح منطقه و جهان فراهم سازد.

انیس نوشته که شماری از آثار تاریخی در بامیان در معرض خطر قرار داند و امید است که کشورهای عضو سارک برای حفظ این میراث های فرهنگی همکاری و اقدامات جدی نمایند.

استخدام‌ها در حکومت وحدت ملی

روزنامه افغانستان می‌نویسد که در نظام‌های استبدادی، شهروندان بر اساس رنگ، نژاد، مذهب، وابسته بودن به دربار و حتی جنسیت به چند دسته تقسیم می‌شوند.

افغانستان نوشته که در افغانستان نیز وجود یک یا چند نفر از اقوام و طیف های اجتماعی مختلف در ساختار قدرت، هرگز مشکل عمیق و دیرپای تبعیض های سیستماتیک در این کشور را حل نخواهد کرد.

افغانستان می‌نویسد که استخدام‌ها باید بر مبنای شایستگی، کارایی و تعهد افراد صورت بگیرد و در فرایند گزینش و استخدام دیدگاه‌های تنگ نظرانه دخالت نداشته باشد.

روزنامه آرمان ملی نیز می‌نویسد که محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در دوران مبارزات انتخاباتی‌شان به مردم افغانستان تعهد سپرده بودند که اصل شایسته سالاری را در گزینش کادرها در ادارات دولتی رعایت خواهند کرد.

آرمان ملی نوشته که “اکنون پس از هشت ماه از عمر حکومت و حدت ملی، معلوم نیست چرا آنها به وعده‌شان عمل نمی کنند و تا حال تنها از تیم‌های انتخاباتی شان افراد گزینش کرده و به دیگران توجه ندارند.”

به باور نویسنده سرمقاله روزنامه آرمان ملی، اکنون گزینش کادرها برمبنای قومیت و زبان و یا روابط کمپینی صورت می‌گیرد.

طالبان و تلفات غیرنظامیان

روزنامه اطلاعات روز نوشته که تلفات غیرنظامیان در افغانستان اکنون به قصه پیش پا افتاده و تکراری بدل شده است.

اطلاعات روز می‌نویسد که بر اساس تحقیقات یک نهاد آمریکایی از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از صد هزار تن در افغانستان کشته شده و به همین میزان زخمی شده اند.

اطلاعات روز افزوده که طالبان و دیگر گروه‌های شورشی عمده‌ترین عامل تلفات ملکی بوده اند.

اطلاعات روز نوشته “با این ‌که ابزارها و شیوه‌‌های کشتار مردم شیوه‌های تکراری اند؛ اما دولت هرگز نتوانست در برابر این تاکتیک، روش‌های مؤثر حفاظت از جان غیرنظامیان را وضع و اجرا کند.”

روزنامه جامعه باز نیز می‌نویسد که غیرنظامیان در تمام دوره‌هایی که در این کشور جنگ جریان داشته به صورت هدفمند و سازمان‌یافته، قربانی جنایت‌های جنگی شده‌اند.

جامعه باز افزوده که تجربه سال‌های گذشته نشان داده که سکوت و مماشات با عاملان جنایت‌های جنگی وضعیت حقوق‌ بشری ‌را روز به روز بحرانی‌تر ساخته است.

جامعه باز نوشته زمان آن رسیده که نهادهای متولی حقوق‌ بشر،‌ وظایف و مسئولیت‌های خود در دفاع از افراد غیرنظامی را صادقانه و فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی و غیرحقوقی ادا کنند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟