مهاجرین «مادر ایرانی» شناسنامه میگیرند

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 9746

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران با دوفوریت طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی موافقت کردند.

به گزارش خبرگزرای اطلس به نقل از پیام آفتاب، نمایندگان مجلس ایران در نشست علنی امروز یکشنبه (29 سنبله)، با دوفوریت طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی با 140 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

به نقل از سایت مجلس شورای اسلامی ایران، «حسن کامران» یکی از نمایندگان این مجلس، به‌عنوان طراح این طرح گفت: در حال حاضر وضعیت تابعیت و هویت فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند، مشخص نیست و در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر رفع شود.

وی ادامه داد: بیداری جهان اسلام به برکت خون شهداست، حتی باید به وضعیت فرزندان شهدایی که به‌عنوان داوطلب از حرم حضرت زینب (س) دفاع می‌کنند، نیز رسیدگی شود، زیرا این شهدا براساس باور و اعتقاد خود با تروریست‌ها مقابله کرده‌اند.

در ادامه، کاتب نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی ایران در مخالفت با طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی گفت: طرح مذکور یک طرح کلی است و ارتباطی به وضعیت فرزندان شهدای غیرایرانی ندارد، بنابراین باید طرح مذکور به صورت شفاف مطرح شود.

وی ادامه داد: ضرورت دارد درخصوص تعیین تابعیت فرزندان زنان ایرانی با مردان خارجی و همچنین فرزندان شهدای غیرایرانی قانون جامع و کاملی تدوین شود تا مشکلات به صورت اساسی حل شوند، بنابراین باید طرح به صورت عادی و با دقت فراوان بررسی شود.

یک میلیون نفر با مشکلاتی در زمینه تابعیت و هویت روبرو شده‌اند

«موسوی‌نژاد»، نماینده دیگر مجلس ایران نیز در موافقت با طرح مذکور گفت: تا سال 1385 حدود 200 هزار نفر از فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایران با مردان خارجی در کشور وجود داشت، اما در حال حاضر یک میلیون نفر با مشکلاتی در زمینه تابعیت و هویت روبرو شده‌اند و با توجه به اینکه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، حق برخورداری از امکانات و تحصیلات را ندارند، ‌این امکان وجود دارد که آنان با مشکلاتی مانند اعتیاد روبرو شوند که آسیب‌های اجتماعی برای کشور در پی خواهد داشت.

«میرقسمت موسوی» دیگر نماینده مجلس ایران نیز در مخالفت با طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی گفت: بنده با اصل طرح مبنی بر تعیین تکلیف هویت فرزندان حاصل از این نوع ازدواج مخالف نیستم، بلکه بحث من روی بررسی طرح به صورت دوفوریتی است، به دلیل اینکه طرح مذکور نیاز به کار کارشناسی دقیقی دارد تا در آینده با مشکلات روبرو نشویم.

«حمید رسایی» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ایران در موافقت با طرح مذکور گفت: این طرح به دنبال ضابطه‌مند کردن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی است و با این کار زمینه انضباط‌بخشی به هویت جمعیت قابل‌توجهی حاصل از این نوع ازدواج فراهم می‌شود و از مشکلات فرهنگی بعدی در این زمینه جلوگیری خواهد کرد.

شایان ذکر است که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس ایران و رأی‌گیری که امروز در مجلس شورای اسلامی ایران انجام شد، دو فوریت این طرح تصویب شده و بنابراین کلیات و جزئیات این طرح باید ظرف 48 ساعت آینده در صحن علنی این مجلس مورد بررسی نمایندگان این مجلس قرار گیرد.

در صورت تصویب نهایی این طرح، به فرزندان حاصل از ازدواج مردان غیرایرانی با زنان ایرانی تابعیت ایرانی داده می‌شود.

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مهاجرین افغانستانی حاضر در ایران با زنان ایرانی ازدواج کرده و فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها در حالت مبهم و بلاتکلیفی قانونی وجود دارند.

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. مصطفی(بی سرزمین در سرزمین مادری)
    (۳۱ سنبله ۱۳۹۴)

    خدایا صد هزار بار شکر. بالاخره صبر های ماهم داره نتیجه میده. یعنی میشه ماهم از این جهنم بلاتکلیفی که بدون تقصیر درش سالهاست رنج میبریم خلاص بشیم. بخدا ما زندگیمون کم از مردن نداره. شب و روزی بر امثال من نمیگزره که با آه ناله سر نشه. خدایا مپسند که هیچ انسانی در این جهان بی هویتی رو تجربه کنه. از نمایندگان موافق هم نهایت تشکر از صمیم قلب و قدردانی بی نهایت رو دارم و از خدا میخوام که هر کسی در جهت رفع گرفتاری انسانی مسلمان قدمی بر میداره رو با رحمت خودش پاسخ بده.

نظر شما چیست؟