منتقدان غنی در ضیافت شام/ احمدضیاء مسعود به دیدار جنرال دوستم رفت

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 21561

احمد ضیا مسعود نماینده سابق رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب و جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور که هر دو از منتقدین اشرف غنی رئیس جمهور هستند، شب گذشته در منزل جنرال دوستم دیدار داشتند.

احمد ضیاء مسعود در حالی به دیدار دوستم می رود که وی چندی قبل از وظیفه اش در حکومت برکنار شد. شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور دلیل برکناری آقای مسعود را ناکامی اش در آوردن اصلاحات بیان می کند.

رابطه ی جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور با رئیس جمهور غنی مدتی است به سردی گراییده، این چهره قدرتمند ازبیک تبار که بعد از اتهام آزار جنسی که از سوی احمد ایشچی به وی نسبت داده شده، به حاشیه رانده شده است.

آقای مسعود چندی قبل و در ۲۵مین سالروز شکست قوای سرخ شوروی در افغانستان گفت که رییس جمهور می‌خواهد به تنهایی تمام ارگان‌ها را به دست گیرد و این شخص «دیکتاتورمشرب» به هیچ‌یک از تعهداتش پابند نست.

نمایندۀ عزل‌شدۀ رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری گفته بود، حملۀ پیچیدۀ طالبان بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین، حمله بر شفاخانۀ ۴۰۰ بستر، حمله بر ریاست رجال برجسته، حملۀ انتحاری در راهپیمایی جنبش روشنایی و سقوط مشکوک برخی از ولایت‌ها و ولسوالی‌ها، و افزایش جنگ در شمال و شمال‌شرق افغانستان به این معنا است که حکومت خواهان تضعیف پایه‌های نظام شده و نیروهای امنیتی را وادار به ترک صفوف‌شان می‌کند.

احمدضیاء مسعود، گفته بود که حکومت  اشرف غنی مشروعیت ندارد و حکومتی که محمداشرف غنی، نمایند‌گی از آن می‌کند، صرفاً حکومت چهار نفر مشکوک است.

این در حالیست که دو روز قبل هواداران دوستم در ولایت سرپل به آنچه بی عدالتی آقای غنی می دانستند دست به تظاهرات زده بودند.

هواداران جنرال دوستم در تظاهراتشان هشدار دادند که بی‌توجهی به حقوق قوم اوزبیک، خشم آنها را به همراه خواهد داشت و تظاهرات های سراسری در نقاط مختلف افغانستان در پی خواهد داشت.

بیش از یک سال قبل نیز جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور در جمعی از هوادارانش ضمن انتقاد از رئیس جمهور اشرف غنی گفته بود، آقای غنی صلاحیت های مربوط به معاون اول در دستان خود قبضه کرده است.

آقای دوستم پس از بالاگرفتن اختلاف نظر بین او و اشرف‌غنی، رئیس جمهور از شرکت در جلسات رهبری حکومت افغانستان و رفتن به دفتر کارش خودداری کرده است.

بعد از اختلافات، معاون اول رئیس جمهور راهی ولایات شمالی کشور شد تا به تامین امنیت و ایجاد هماهنگی میان مردم علیه شورشیان کمک کند. اما در جریان این سفر بود که احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی آقای دوستم، او را به بدرفتاری جنسی و آدم ربایی متهم کرده بود.

چندی پیش نیز رولا غنی بانوی اول در صحبت با یک رسانه خارجی گفته بود، جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور به نوعی در حبس خانگی به سر می برد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟