منابع سعودی: وزیر خارجه سعودی برکنار میشود

  • انتشار: ۲۱ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 10646

برخي منابع رسانه‌اي از تغيير عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان در پي شکست هايش در پرونده‌هاي خارجي خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از تسنيم اين منابع اعلام کردند، به طور قطع وزير امور خارجه جديدي، جاي عادل الجبير وزير امور خارجه کنوني را خواهد گرفت.

منابع سعودي به سايت اخبار الحصري گفتند: تصميم تعيين وزير خارجه جديدي به جاي عادل الجبير با توجه به شکست هاي ديپلماتيک عربستان در رسيدگي به بحران‌هاي منطقه در طول ماههاي گذشته، حالت سرخوردگي و يأس عادل الجبير در محافل بين المللي و نبود راهبردي واضح در سياست خارجي عربستان در برهه کنوني گرفته شده است.

عادل الجبري چند ماه پيش درپي مرگ سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان جانشين او شد.

درحالي که برخي در وزارت خارجه عربستان شکست در مديريت پرونده هاي کنوني در منطقه را به اين علت مي دانند که جانشين وليعهد همه کار سياست خارجي عربستان است و عادل الجبير يک منشي بيشتر نيست و از قدرت وزير خارجه نظير سعود الفيصل برخوردار نمي باشد، اما با اين حال، نه تنها خود عادل الجبير وزير امور خارجه کنوني نيز نتوانسته است تا نظام جديد پادشاهي عربستان را درخصوص توان خود براي مديريت پرونده هاي ديپلماتيک عربستان همگام با حوادث منطقه متقاعد کند بلکه وزارت خارجه عربستان نيز در بيشتر اوقات درفضايي خارج از حوادث کنوني منطقه بويژه درخصوص پرونده سوريه سير مي کرده است. اظهارات ضد و نقيض الجبير و عقب نشيني کردن از اظهاراتش و ظهور با چهره اي لرزان باعث خشم خاندان سعودي شده است.

برخي در وزارت خارجه عربستان – آنطور که به سايت اخبار حصري گفتند – معتقدند که انتخاب الجبير براي سمت وزير خارجه تاحد زيادي موفقيت آميز نبود زيرا الجبير به ميزان زيادي در سطح و اندازه اين پست نبود بلکه خود الجبير تا دو ماه از تحويل کردن پست وزارت خارجه در تصميم گيري مردد بود.

حال سوال اين است که چه کسي به جاي الجبير بر کرسي وزارت خارجه عربستان تکيه خواهد زد؟

در پاسخ بايد گفت بسياري در وزارت خارجه عربستان اجماع نظر دارند که جانشين الجبير از شاهزادگان خاندان حاکم خواهد بود که يدي طولاي در رسيدگي به پرونده هاي خارجي خواهد داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟