مقصد بعدی داعش بعد از عراق و سوریه کجاست؟

  • انتشار: ۳۰ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 32254

در پی فروپاشی سریع داعش در عراق و سوریه، آمریکا فرماندهان اصلی این گروه را به محلی نامعلوم انتقال داد اما با ازسرگیری عملیات خونین این گروه محل حضور آنان مشخص خواهد شد. در همین حال زلمی خلیل زاد سفیر سابق آمریکا در افغانستان گفته است افغانستان و آسیای مرکزی از جمله نقاطی است که احتمالا داعش فعالیتش را در آن افزایش خواهد داد.

داعش هفته‌های پایانی خود را در عراق و سوریه سپری می کند، زیرا این گروه از فروپاشی های پی در پی رنج می برد که سه ماه پیش، پس از آزادسازی موصل سرعت گرفته است و این روند با هلاکت فرماندهان میدانی و امنیتی داعش بیش از پیش سرعت یافت زیرا این فرماندهان هسته‌ای اصلی این گروه به شمار می آمدند و در و اقع از بین رفتن آنان موجب شد داعش بدون فرماندهان مرکزی و قدرتمند اکنون با نوعی خلأ روبه رو شود حال آنکه فرماندهان درجه دو نیز اختیارات و ویژگی های آن را ندارند.

داعش در طول یک سال تعدادی از رهبران شرعی خود از جمله  ابوعبدالبر الکویتی، ابوعبدالله القحطانی و ترکی البنعلی را از دست داد و در همان سال ابو محمد العدنانی معاون البغدادی و محرک اصلی عملیات داعش در صحرای سوریه را از دست داد و به این ترتیب در این منطقه بدون هیچ پشتیبانی باقی ماند؛ منطقه‌ای که به مثابه آکادمی نظامی و انسانی و نیز فرهنگی داعش به شمار می آمد.

تمام این تحولات و فروپاشی ها موجب شد، اعضای خارجی داعش از سوریه خارج شوند و به این ترتیب این گروه بسیاری از اعضای مبارز خود را که بیش از دیگران به سربریدن اعتقاد داشتند، از دست داد و فقط اعضای آسیب پذیر و سست آن باقی ماندند که در بیعت کردن چندان پابرجا نیستند و حضور خانواده آنان در مناطق ناآرام و جنگی نقطه ضعف آنان به شمار می آمد در نتیجه به همان سرعتی که به داعش جذب شده بودند از آن جدا شدند.

اطلاعات موجود از وضعیت کنونی داعش حاکی از این است که بیشتر اعضای خارجی آن سوریه و عراق را ترک کرده و تعدادی از آنان پیش از نبرد موصل راهی کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا شدند و به موازات آن تعدادی نیز به کشورهای اروپایی رفتند و همین افراد سناریوی بعدی داعش در خارج از عراق و سوریه را رقم زده و سیاست کشتار بی هدف و انتقام جویانه را ترسیم خواهند کرد، آن هم در شرایطی که رویای تشکیل خلافت بر باد رفته است.

در همین حال روزهای گذشته زلمی خلیل زاد سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان گفته بود که به دلیل شکست های پی در پی داعش این گروه تروریستی احتمالا فعالیت هایش را در افغانستان افزایش می دهد.

خلیلزاد گفته است که گروه داعش از چند وقت بدینسو در جستجوی دریافت جاهای دیگر بوده و افغانستان و آسیای مرکزی از جمله نقاط مورد نظر این گروه می باشد.

به گفتۀ این مقام سابق حکومت امریکا، گروۀ داعش در تلاش دریافت جاهایست که خارج از ادارۀ حکومت باشد و “در افغانستان مناطقی است که تحت کنترل دوامدار حکومت نیست.”

داعش هر چند نتوانسته است در افغانستان مناطقی در کنترل خویش قرار دهد، اما هر از گاهی با حملات تروریستی انتحاری و انفجاری در مساجد و خصوصا علیه شیعیان فعالیت هایش را ادامه داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟