مقایسه بودجه نظامی آمریکا با هفت کشور برتر جهان

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیبین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 18898
بودجه نظامی آمریکا

بودجه نظامی آمریکا در سال 2017، با رشد 6 درصدی همراه بود. رییس‌جمهوری امریکا در روزهای گذشته اعلام کرد، قصد دارد بودجه این کشور را نیز در سال 2018 افزایش دهد.

بخ گزارش خبرگزاری اطلس، دونالد ترامپ، دلیل این افزایش حدود 10 درصدی بودجه نظامی را بازسازی ارتش امریکا اعلام کرده است.

بعد از صحبت ترامپ، سوال‌های بسیاری مطرح شده است که آیا این افزایش بودجه توجیه اقتصادی دارد یا نه. به نظر بسیاری از کارشناسان این مبلغ سرمایه‌گذاری، هزینه‌یی اضافه برای امریکا خواهد بود، با توجه به اینکه مبلغی که این کشور برای بودجه نظامی خود اختصاص داده، در مقایسه با سایر کشورها مبلغ بالایی است.

بودجه نظامی آمریکا و 7 کشور دیگر

در آخرین گزارش به دست آمده، هزینه‌های دفاعی امریکا در مقایسه با چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه، جاپان، عربستان و هند در سال 2015 بررسی شده است.

بودجه نظامی آمریکا

در سال‌های اخیر امریکا همواره در صدر جدول جهانی «هزینه‌های نظامی» قرار داشته است. در واقع وزارت دفاع این کشور درصد قابل‌توجهی از هزینه‌های دولت فدرال را به خود اختصاص می‌دهد.

آن‌طور که در این گزارش آمده، بودجه اختصاص یافته به هزینه‌های نظامی در امریکا در سال 2015 حدود 596 میلیارد دالر بوده که این مبلغ معادل 3.3 درصد از GDP این کشور در آن سال بود.

در این سال، وزارت دفاع امریکا اعلام کرده بود، در راستای برنامه صرفه‌جویی در سال مالی پیش‌رو، بودجه‌اش را تا 20 درصد کاهش خواهد داد. این صرفه‌جویی قرار بود در نیروهای ارتش امریکا در خارج از خاک این کشور باشد.

پیش‌بینی شده بود که هزینه نیروهای نظامی این کشور در سال 2016 تا یک پنجم کاهش یابد. هرچند گزارش‌ها از افزایش بودجه نظامی این کشور در سال‌های 2016 و 2017 خبر می‌دادند. آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، بیش از 60 میلیارد دالر از بودجه نظامی تصویب شده در این کشور، برای ماموریت‌های خارجی اختصاص یافته و حدود 4.3 میلیارد دالر از آن نیز برای اعزام نیروهای مسلح به مناطق تحت‌نفوذ داعش در نظر گرفته شده بود.

امریکا در این سال طرحی برای تعطیلی تاسیسات غیرفعال خود در اروپا ارائه کرده بود. طبق بسیاری از گزارش‌های به دست آمده، در 52 سال گذشته برای نخستین بار در سال 2015 بودجه نظامی آمریکا به دلیل اختلاف بین کنگره و مسوولان نظامی در این کشور، با تاخیر به تصویب رسید. بسیاری از مسوولان نظامی امریکا کاهش بودجه نظامی در این کشور را موجب کاهش توانمندی نظامی در عرصه جهانی، همچنین عقب‌ماندن ارتش امریکا از روند فناوری‌های نوین می‌دانند.

بودجه نظامی چین

چین دومین کشوری است که بعد از امریکا، بودجه بالایی را به هزینه‌های نظامی خود اختصاص می‌دهد. بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت دفاع در این کشور در سال 2015 حدود 215 میلیارد دالر بود که معادل 1.9 درصد از GDP این کشور است.

در این سال در شرایطی که اقتصاد بی‌رونق چین در حال شکوفایی بود، سخنگوی پارلمان این کشور از افزایش 10 درصدی بودجه دفاعی نسبت به سال گذشته و افزایش سرمایه‌گذاری در تجهیزات پیشرفته چین خبر داد.

رهبران چینی، مدرن‌سازی نظامی این کشور را با مرتبط کردن بودجه دفاعی به رشد سریع میزان تولید ناخالص داخلی توجیه می‌کنند.

بودجه نظامی عربستان

عربستان نیز در سال‌های اخیر در راس کشورهایی قرار گرفت که با هزینه‌های بالای نظامی کشور را اداره می‌کنند. بودجه نظامی این کشور در سال 2015 حدود 87 میلیارد دالر برآورد شده که این مبلغ معادل 13.7 درصد از GDP این کشور محسوب می‌شد. در نیم قرن اخیر این کشور سهم بسیار زیادی در منازعات منطقه داشته و در سال‌های اخیر، وارد جنگ‌های نیابتی و مستقیم بسیاری شده است.

بودجه نظامی روسیه

روسیه نیز از دیگر کشورهایی است که بالاترین بودجه نظامی را به خود اختصاص داده است. افزایش هزینه‌های نظامی روسیه در سال 2015، در شرایطی بود که این کشور با مشکلاتی مانند کاهش قیمت نفت، تورم و تحریم‌های غرب علیه مسکو به بهانه نقش روسیه در بحران اوکراین روبه‌رو بود. طبق گزارش‌های به دست آمده بودجه دفاعی در سال 2015 در مقایسه با سال 2014، افزایشی حدود 20 میلیارد دالر داشته است.

در این سال بودجه دفاعی در روسیه حدود 66 میلیارد دالر بوده که این مبلغ معادل حدود 5.4 درصد از GDP این کشور است.

دیگر کشورها

بریتانیا، هند، فرانسه و جاپان از دیگر کشورهایی هستند که بودجه قابل توجهی را به مسائل نظامی کشورشان اختصاص داده‌اند. بریتانیا در سال 2015 بودجه نظامی خود را به حدود 55 میلیارد دالر، معادل 2 درصد از GDP کشور رساند. این مبلغ در کشوری مانند هند و فرانسه به 51 میلیارد دالر می‌رسد.

در هند این مبلغ معادل 2.3 درصد از GDP کشور است که در فرانسه معادل 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی به شمار می‌رود.

در این گزارش، هزینه‌های اختصاص یافته به بودجه نظامی جاپان حدود 41 میلیارد دالر برآورد شده که این رقم نزدیک به یک درصد از GDP این کشور را تشکیل می‌دهد.

منبع: تعادل

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟