مقام آمریکایی در کابل: روابط افغانستان و آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ گسترده تر خواهد شد

  • انتشار: ۱۹ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 16811

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در سفر روز گذشته اش به افغانستان و دیدار با مقامات حکومت وحدت ملی گفت که با ختم دوره ریاست جمهوری آقای اوباما روابط این کشور با افغانستان پایان نخواهد یافت بلکه با روی کار آمدن دونالد ترامپ این روابط گسترش خواهد یافت.

توماس شانن معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور سیاسی می‌گوید، با سپرده‌شدن قدرت از رئیس جمهور باراک اواما به دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آن کشور، روابط با افغانستان ختم نه؛ بلکه به گفتۀ وی ادارۀ جدید این روابط را بیشتر گسترده می‌سازد.

در روزهای پایانی کار آقای اوباما، معاون وزارت خارجه‌اش در امور سیاسی با هیأت بلندپایه روز گذشته (شنبه) به کابل آمده و علاوه بر دیدار با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله ریاست اجرائیه؛ با حکمت خلیل کرزی سرپرست و معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان نیز روی روابط دو کشور و مسایل منطقه‌ای گفتگو کردند.

توماس شانن معاون وزارت خارجه امریکا در امور سیاسی در دیدار با همتای افغانش در مقابل چند رسانۀ محدود حاضر شد و گفت، روابط دو کشور استراتیژیک و عمیق است که به باور وی این روابط بیشتر از پیش در دورۀ دونالد ترامپ گسترده خواهد شد.

به گفتۀ آقای شانن، یکی از اهداف سفرش، اظهار قدردانی از همکاری هشت سال گذشتۀ دولت و مردم افغانستان با ادارۀ بارک اوباما است.

او افزود “اما مسأله‌ی دوم را که یادآوری می‌کنم اینست، من به صفت یک عضو سابقه‌دار مأموریت دیپلوماتیک امریکا، باید بگویم که تعهدات ما با افغانستان در بیستم ماه جنوری پایان نمی‌یابد، بر عکس این روابط بیشتر عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد شد، اهمیت استراتیژیک این روابط به همۀ ما آشکار است و آن هم موجودیت فرصت‌ها و امکاناتی که اینجا است، اگر ما به آینده نظر بیندازیم، حضور ما را در افغانستان روشن می‌سازد”.

در همین حال، حکمت خلیل کرزی سرپرست و معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان، در سخنانش، روابط ادارۀ رئیس جمهور اوباما را با حکومت افغانستان نزدیک و دوستانه یاد کرد.

آقای کرزی گفت، امروز با همتای امریکایی‌اش، در مورد رابطۀ حکومت جدید آن کشور با افغانستان نیز صحبت کرده است.

او افزود “بحث بالای این موضوع هم صورت گرفت که با حکومت جدید امریکا در هفته‌های آینده، روی مسایل اساسی و امنیتی بحث کنیم، اکثریت شما در جریان هستید که مسایل امنیتی افغانستان در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از مشکلات اساسی بود. نیروهای ما مسؤولیت بزرگ داشتند و هر افغان از نیروهای امنیتی خود سپاسگزار است و با شجاعتی که از خود نشان دادند و امنیت افغانستان را به دوش گرفته اند، مسؤولیت بزرگ ما به عنوان دیپلومات‌ها این است که برای آنان تجهیزات و امکانات لازم را فراهم کنیم”.

مسایل امنیتی، مبارزه با تروریزم و حلقاتی که از این پدیده سود می‌برند و توانمندی نظامیان افغان از مسایل مورد بحث دو مقام وزارت خارجه بوده است.

در حالی روابط دو کشور عمیق و دوامدار توصیف می‌شود که یک نظرسنجی تازه نیز بیانگر دید مثبت افغان‌ها در قبال تداوم روابط کابل و واشنگتن است.

این در حالی است که بارک اوباما نیز اخیراً گفته است که مبارزه با دهشت‌افگنی در افغانستان هنوز پایان نیافته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟