معاون رئیس1 پوهنتون امریکا به سبب دروغگویی وظیفه‌اش را از دست داد

  • انتشار: ۲ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 42658

به گزارش خبرگزاری اطلس, سرگیو گارسیا معاون پوهنتون دولتی طب نیویارک بعد از آن از وظیفه استعفا داد که یک روزنامه بیانات او را در مورد یک انفجار در افغانستان و هم‌چنان ادعای او را که گویا از سوی وزیر خارجه سابق امریکا کالین پاول به وظیفه استخدام شده‌است، به سؤال رو‌به‌رو نمود.

گارسیا که معاش سالانه وی ۳۴۰ هزار دالر بود به تقاضای رئیس این پوهنتون روز دوشنبه بصورت فوری از کار کنار رفت.

قبل از استعفای گارسیا یک روزنامه بنام البنی تایمز یونین گزارش داد که گارسیا در خزان سال گذشته در صحبتی که ویدیوی آن هم ثبت شده‌است در مورد حادثۀ در افغانستان گفته بود که در یک کاروان سه موتره در افغانستان بود که کتاب‌های درسی را به مکاتب دختران می‌رساند و با ماین جاگذاری شده در کنار سرک برخورد نمود.

به گفته او در این انفجار بسیار مردم به شمول یک همکار جوان وی که رهنمایش نیز بود، کشته شدند.

طبق گزارش روزنامه، انفجار این بمب که گارسیا از آن یاد کرده در این سال نه بلکه دو سال بعد از آن در سال ۲۰۱۳ رخ‌داده‌است و این زمانی بود که او دیگر در افغانستان نبود.

وزارت خارجه امریکا و شاهدان واقعه هم تصدیق می‌کنند که گارسیا در محل حادثه حضور نداشت.

گارسیا هم‌چنان ادعا کرده بود که کاندولیزا رایس وزیر خارجه سابق امریکا دوست نزدیک او بود و کالین پاول هم بعد از صحبت با وی او را استخدام کرده بود.

روزنامه تلاش کرده‌است که در این مورد با کاندولیزا رایس صحبت کند ولی موفق نشده ولی پیگی کیفرینو یک سخنگوی کالین پاول گفته‌است نه خود گارسیا را می‌شناسد و نه ملاقات او را با کالین پاول که گویا در ماه جون سال ۲۰۰۱ صورت گرفته بیاد دارد.

علاوه بر آن در کتاب ملاقات‌های ماه جون همان سال در وزارت خارجه هم نام گارسیا ثبت نشده‌است.

یک مقام وزارت خارجه امریکا به روزنامه گفته‌است که گارسیا از ماه اگست سال ۲۰۰۴ تا ماه اپریل سال ۲۰۰۶ بحیث یک مامور در وزارت خارجه ایفای وظیفه کرده‌است.

گارسیا در خزان سال گذشته در یک لکچر خود ادعا کرده بود که از یک پوهنتون اکلاهما در رشته حقوق سند بدست آورده و بعد از آن در لاس انجلس با یک شرکت حقوقی کار کرده‌است.

این روزنامه که بیانات و سابقه کار گارسیا را به سؤال روبه‌رو ساخته، هیچ سند مؤثق بدست نیاورده که ادعا‌های گارسیا را ثابت کند.

ادارۀ ایالتی اکلاهما هم گفته‌است که گارسیا در این‌جا نه حقوق خوانده و نه از کدام پوهنځی حقوق فارغ شده‌است.

گارسیا در رابطه با حادثه خونین افغانستان گفته‌است که این حادثه زنده‌گی او را تغییر داد و دیگر نمی‌تواند مردم را از میدان جنگ به دوش خود انتقال بدهد.

اما مقامات پوهنتون نیویارک در یک اعلامیه در مورد استعفای گارسیا همین قدر نوشته‌اند ادعاهای که از سوی گارسیا صورت گرفته با ارزش‌های این پوهنتون که صداقت و راستکاری است، سازگار نمی‌باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟