مسئول حمله تروریستی بر شفاخانه نظامی کابل، داعش نه، بلکه طالبان با لشکر طیبه بوده است

  • انتشار: ۶ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 20123

بعد از گذشت چند هفته از حمله تروریستی خونین بر یک شفاخانه نظامی در کابل، اکنون گزارش ها می رساند که لشکر طیبه در تبانی با طالبان ولایت کاپیسا، حمله بر شفاخانه چهارصد بستر را سازماندهی کرده بود.

این در حالیست که پیش از این گزارش های به نشر رسیده بود که، حمله خونین بر بزرگترین شفاخانه نظامی در کابل را به گروه تروریستی داعش نسبت می دادند.

به گزارش آریانا نیوز؛ هر چند حکومت از رازهای حمله بزرگ با پهلوی های خفته و پیچیده بر بزرگترین شفاخانه افغانستان چیزی سر نخ نمی دهد، اما منابعی خبرهای تازه ای گفته اند.

بربنیاد اطلاعات این منابع حمله بر شفاخانه چهارصد بستر از سوی لشکر طیبه گروه تندروی که در خاک پاکستان فعالیت دارد، صورت گرفته است. اما در افغانستان، طالبان مستقر در ولایت کاپیسا مسوولیت زمینه سازی این حمله را به عهده داشته اند.

منابع به آریانانیوز می گویند، “در گام نخست 17 تن از شفاخانه چهارصد بستر در پیوند به این قضیه بازداشت شده بودند، اما اکنون 5 مظنون که پزشکان و پرستاران همین شفاخانه اند، در بند حکومت قرار دارند”.

منابع تاکید می ورزند که فاش شدن برخی رازهای این رویداد، روند بررسی این حادثه خونین به چالش کشیده شده است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی می گوید، در میان 24 نفری که در پیوند به این رویداد بازداشت شده است، ممکن فرد شماره یک، دوم و سوم این رویداد نیز شامل باشد.

هیئتی از مجلس سنای افغانستان نیز حمله بر شفاخانه چهارصد بستر را موشگافی کرده است.

بربنیاد یافته های این هیئت، زمینه سازان اصلی رویداد افراد بلند پایه ای در شفاخانه اند که تاکنون بسیاری آنان بازداشت نشده اند و از پشتیبانی مقام های حکومت به ویژه برخی ها در نهاد های امنیتی برخوردار هستند.

فیصل سمیع معاون دبیر مجلس سنا کشور مدعی است که “بسیاری ها بازداشت نشده اند و در درون نظام و نهاد های دفاعی از آنان پشتیبانی می شود”.

یافته های مجلس سنا تمامی جنرالان در شفاخانه چهارصد بستر را به کوتاهی و غفلت وظیفویی در برابر این حمله متهم کرده و این حمله پیچیده را کار افراد در سطح بالای شفاخانه و برخاسته از خلای بزرگ استخباراتی می داند.

هاشم الکوزی رییس کمیسیون دفاعی مجلس سنا می گوید، “تمام جنرالان چهارصد بستر در پیوند به این رویداد متهم هستند، هیچ یک از افراد اصلی تاکنون بازداشت نشده اند”.

مجلس سنا می گوید یافته هایش با یافته های کمیسیون حقیقت یاب حکومتی رویداد چهارصد بستر خیلی متفاوت است و از همین رو روز یک شنبه مقام های نهاد های امنیتی برای پاسخگوی به مجلس فراخوانده شده اند.

بربنیاد آمار حکومت، در حمله بر شفاخانه چهارصد بستر 50 تن کشته و نزدیک به 100 تن هم زخمی شدند اما گفته می شود که رقم تلفات بالاتر از این بوده است که در میان قربانی ها تعداد زیادی از پزشکان کارکشته و مسلکی نیز شامل بودند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟