مرگ داعش و داغی که بر پیکر انسانیت باقی ماند

  • انتشار: ۵ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 33702

از شش ماه پیش حدس زده می‌شد که پس از این، جریان و گروه منسجم و متمرکزی به نام داعش در جهان وجود نخواهد داشت. در سه روز اخیر این حدس به یقین تبدیل شد و همان‌طور که خواندید و شنیدید، داعش در عراق و سوریه که مراکزی را به صورت ثابت در اختیار داشت، فروپاشید و متلاشی شد.

نویسنده این سطور بر آن نیست تا کالبدشکافی کند که چه کسی از داعش حمایت و چه کسی طومار آن را درهم پیچید بلکه هدف نگارنده از تحریر این نوشته کوتاه، مژده به انسانیت است که سرانجام این غده سرطانی از بدن نحیف جامعه بشری بیرون کشیده شد. هر چند که سال‌های طولانی، تبعات، عوارض و فعالیت‌های پراکنده این بیماری مهلک که به شکل هیولا در آمده بود، انسانیت را خواهد آزرد اما داعش دیگر به تاریخ پیوسته است. البته مرگ این عفریت در حالی فرارسید که بشر هنوز داغ‌دار داغ‌های است که داعش بر قلب و پیکر انسانیت نشانده است. هر کشور، جریان و گروهی که با هر هدف و انگیزه‌ای اقدام به این عمل جراحی نمود و شاهرگ حیات داعش را قطع کرد، کار بسی عظیم انجام داده که هیچگاه بشریت این خدمت و ایثار را فراموش نخواهد کرد.

داعش نه تنها در تاریخ معاصر بلکه از روزی که تاریخ بشر مکتوب شده، چنین گروه وحشی و جنایتکاری روی کره زمین زیست نکرده است. هنوز ابعاد فاجعه چهارساله حضور داعش هویدا نشده که به مرور زمان، داستان‌ها و ماجراهای باورنکردنی از عملکرد این گروه سفّاک خواهیم شنید، خواهیم خواند و خواهیم دید. از دیروز صفحه جدیدی در تاریخ بشر گشوده شد که من آن را تولد دوباره انسان و جهان می‌دانم.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟