مرکز اسلامی یا مرکز تربیت تروریست؟؟!!

  • انتشار: ۳۰ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 1057
خبرگزاری اطلس

چک سفید امضای سفیر عربستان سعودی به شرکت سازنده مرکز اسلامی عربستان در کابل، می تواند حاوی پیامهای زیادی باشد.

حکومت عربستان، قراردادی را برای ساخت یک مرکز اسلامی در تپه مرنجان کابل به امضا رسانده که به گفته عبدالرحمان الغاصب سفیر این کشور در کابل، ساخت آن حدود سه سال به طول خواهد انجامید.

این مرکز که در زمینی به مساحت 119 هزار متر ساخته خواهد شد، برای پنج هزار نفر خوابگاه داشته و مسجد آن، گنجایش 15 هزار نفر را خواهد داشت.

پیش بینی شده است که ساخت این مجموعه بین 50 تا یکصد میلیون دالر هزینه در بر داشته باشد، اما سفیر عربستان در کابل گفته که شرکت سازنده به هر میزان که لازم باشد می تواند مصرف کند و برای تامین این هزینه سنگین، چک سفید امضا به شرکت طرف قرار داد داده است.

عربستان کشوری است درطول چند سال گذشته، حمایت های پیدا وپنهان گسترده ای از جریان های تروریستی ای همچون داعش، جبهه النصره و برخی دیگر از گروههای تند رو سلفی و تکفیری داشته است.

بخش عمده ای از جنگ های عراق و سوریه، در سایه حمایت های گسترده مالی این کشور از آن گروهها اتفاق افتاده است.

گفته می شود که بزرگترین گروههای تروریستی و سلفی در الجزایر، لیبی، تونس، نیجریه، یمن، سودان ودهها کشور دیگر، از حمایت های گسترده مالی عربستان برخوردارند.

حکومت این کشور، در سالهای پس از فروپاشی شوروی، تمرکز عمده ای بر کشورهای تازه استقلال یافته به خرج داد و ترویج حرکت های تند روانه، با همت عربستاان سعودی در این کشورها کلید خورد.

هم اکنون جنگ جویان فراوانی از چچن، تاجیکستان؛ ازبکستان و سایر کشورهای آسیای میانه در میان گروههای تروریستی داعش و سایر جریانهای مشابه حضور دارند.

در افغانستان نیز عربستان همواره یکی از کشورهای حامی گروه تروریستی طالبان بود و حکومت طالبان، بلافاصله پس از تسلط بر کابل در سال 1375 شمسی، از سوی عربستان به رسمیت شناخته شد.

هرچند که گفته می شود مدارس دینی موجود در پاکستان، خواستگاه تربیت گروههای تند رو در افغانستان و پاکستان بوده اند، اما همه صاحب نظران اذعان دارند که این مدارس دینی، با حمایت های مالی عربستان به کار خود ادامه می داده اند.

با این وصف، به سادگی می توان دریافت که مراکز آموزشی ای که عربستان عهده دار ساخت و حمایت مالی از آن است، همواره به مرکزی برای تربیت تروریست بدل گشته است.

ظرفیت مستعد افغانستان برای حرکت های افراط گرایانه، زمینه بسیاری خوبی برای کسانی است که علاقمند به توسعه جریان های افراطی باشند و به نظر می رسد که عربستان، این بار، به شکل کاملا علنی، پروسه طالب سازی و انتحاری پروری را در کابل آغاز نموده است.

ارائه چک سفید امضا برای ساخت مرکز آموزشی ملک عبدالله که اتفاقا قرار است خود عربستان در مدیریت آن نیز سهم داشته باشد، نشانگر این حقیقت است که عربستان با تمام قوا، برای تربیت انتحاری به افغانستان قدم نهاده و اگر با چنین رویکردی برخورد جدی صورت نگیرد، نمی توان به آینده کشور خوش بین بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟