کشورهای منطقه به تحریم «گروه تروریستی طالبان» پایبند باشند

  • انتشار: ۵ عقرب ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 16058

اخیرا هیاتی از مقامات ارشد گروه تروریستی طالبان به اسلام آباد رفته تا با مقامات پاکستانی در خصوص روند صلح، موضوع داغ تحولات روزهای اخیر افغانستان تبادل نظر کند.

علیرغم رابطه خوب پاکستان با طالبان، این کشور در مذاکرات پنهانی دوحه، پایتخت قطر که میان سران طالبان و مقامات افغانستان برگزار شد، حضور نداشت. از این رو گفته می شود که این هیئت سه نفره از اعضای ارشد طالبان به پاکستان رفته است تا مقامات این کشور را نیز در جریان امور قرار دهند.

سفر رسمی اعضای گروه طالبان به پاکستان در حالی است که این گروه ظاهرا تحت تحریم های بین المللی قرار دارد و هیچ کشوری نباید پذیرای اعضای این گروه تروریستی باشد.

رفت و آمد رسمی افراد تحت تحریم طالبان به کشورهای مختلف سوالاتی را در اذهان عمومی ایجاد می کند. سازمان ملل مدت ها پیش در قطعنامه ای اعضای این گروه را ممنوع السفر اعلام کرده است، لذا سفرهای مقامات طالبان که به صورت کاملا رسمی و رسانه ای صورت می گیرد، صداقت این کشورها در خصوص مبارزه با طالبان و همکاری صادقانه با دولت افغانستان را به چالش می کشد.

این موضوع واکنش مقامات کشورمان را نیز به همراه داشت. «احمد شکیب مستغنی»، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که کشورهای منطقه و جهان باید به تصمیم سازمان ملل متحد درباره تحریم طالبان و ممنوع السفر بودن اعضای این گروه پایبند باشند.

وی اظهار داشت: اگر اعضای طالبان از قطر وارد اسلام آباد شده اند تا در باره گفتگوهای صلح رایزنی کنند، باید در این مورد توضیح داده شود.

کشورهای منطقه و جهان در حالی از صلح و ثبات افغانستان سخن می گویند که با زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی و تحریم های جهانی علیه طالبان، میزبان این گروه جنایتکار شده و عملا منافع ملی افغانستان را به خطر می اندازند.

طبیعی است هنگامی که گروه طالبان بدون هیچ فشاری از سوی کشورهای منطقه آزادانه فعالیت می کنند و حتی به منزله یک هیات رسمی سیاسی و بدون برچسب تروریستی بودن رفت و آمدهای بین المللی دارد، دولت افغانستان متضرر خواهد شد و وزنه مذاکرات علیه دولت سنگین می شود.

در این میان، عملکرد دولت افغانستان نیز ضعیف و فاقد تاثیر گذاری است و چنانچه انتظار می رفت، وزارت امور خارجه با یک گلایه مختصر از کشورهای منطقه این پرونده را ختم کرد!

لازم است که وزارت امور خارجه بر اساس اسناد موجود در سازمان ملل، موضوع سفر مقامات گروه تروریستی طالبان به کشورهای مختلف را تحت پیگرد قضایی بین المللی قرار دهد و از این طریق حقوق آشکار خود را مطالبه نماید.

شاید دستگاه دیپلماسی خام و بی تحرک کشور هنوز این مطلب را درک نکرده است که در دنیای سیاست «گلایه کردن» امری بی معنا است و منجر به نتیجه نمی شود!

کمترین عکس العملی که دولت کشورمان در قابل این موضوع باید اتخاذ می کرد احضار نمایندگان سیاسی پاکستان در کابل بود تا مقامات این کشور را در خصوص سفر رسمی هیات طالبان به پاکستان پاسخگو بسازند؛ زیرا پاکستان در حالی میزبان بزرگ ترین گروه مسلح مخالف دولت افغانستان است که این مساله را با دولت کشورمان در میان قرار نداده و این نکته در روابط بین الملل به منزله خصومت آشکار تلقی می گردد.

نویسنده: سید مصطفی موسوی

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟