مردم هرات نتیجه بررسی هیات برق را قبول ندارند

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 23412

هیأتی که برای بررسی اعتراض مردم هرات در پی صدور بل‌های گزاف برق از سوی ریاست اجرایی به این ولایت رفته بود، به کابل بازگشته و در گزارش خود گفته است که «مشکل جدی در بل‌های برق» موجود نبوده‌است.

اما در همین حال برخی از منابع معتبر در ریاست اجرای گفته‌اند که گزارش این هیأت از سوی ریاست اجرایی رد شده و آقای عبدالله گفته است که این هیأت موظف است که قناعت مردم هرات را حاصل کند.

هم‌زمان شمار زیادی از باشند‌گان هرات نتیجه‌ی کار این هیأت را نپذیرفته و می‌گویند که تا قانع‌شدن مردم، از پرداخت بل‌های برق خودداری می‌کنند.

باشنده‌گان هرات می‌گویند که هزینه‌ی برق آنان طی دو – سه دوره اخیر در بل‌ها سه تا چهار برابر بیش از گذشته شده، در حالی که در مصارف آنان هیچ تفاوتی نیامده است.

این اعتراض طی دست‌کم دو هفته گذشته آن‌قدر بالا گرفت که عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در سفرش به هرات، هیأتی را برای بررسی این شکایت تعیین کرد. باشندگان هرات ادعا دارند به گونه‌ی مثال خانه‌ای‌که پیش از این مصرف هر دوره برق آنان در حدود ۵۰۰۰ افغانی بود حالا در دوره‌های اخیر با بل‌های برق بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ افغانی روبه‌رو شده‌اند.

باشنده‌گان هرات می‌گویند که با این وضعیت، نتیجه کار هیأت ریاست اجرایی کاملاً سوال‌برانگیز است و این هیأت باید یک بررسی دقیق، همه‌جانبه و غیر جانبدارانه انجام می‌داد.

اما در گزارش هیأت اعزامی ریاست اجرایی آمده است که پس از خریداری برق بیشتر توسط شرکت برشنا و از بین رفتن پرچاوی‌ها، مصرف مردم بیش از قبل شده است.

در این گزارش هم‌چنان آمده است که شرکت برشنا در سال ۱۳۹۵، ۹۸۰ میلیون کیلووات برق از کشورهای ایران و ترکمنستان خریداری کرده است. بر اساس این گزارش در این سال ۳۲۴ میلیون کیلووات برق از ترکمنستان به ارزش ۶.۵ میلیون دالر خریداری شده است. هم‌چنان بر اساس این گزارش در این سال ۶۵۶ میلیون کیلووات برق نیز از ایران با هزینه ۴۹.۲ میلیون دالر خریداری شده است.

هیأت هم‌چنان گزارش داده است که میترخوانی دوره ششم سال ۱۳۹۵ خورشیدی برای ۸۵ روز بوده و مردم هرات ۸۱ میلیون کیلووات در این دوره مصرف کرده‌اند.

در گزارش هیأت هم‌چنان آمده است که شرکت برشنا در هرات ۲۳۸ هزار مشترک و تنها ۷۶ میترخوان دارد، یعنی هر میتر خوان ۳۱۳۲ میتر را می‌خواند. هیأت ریاست اجرایی هم‌چنان به آقای عبدالله گفته است زمانی که ما در هرات بودیم، تنها ۰.۲ درصد از مشترکین برق از افزایش هزینه در بل‌های برق شکایت داشتند.

باشنده‌گان هرات اما نتیجه کار هیأت ارسالی ریاست اجرایی را نپذیرفته و می‌گویند کماکان بل‌های برق خود را پرداخت نخواهند کرد. پیش از این نیز شماری از نماینده‌گان مردم هرات در مجلس نماینده‌گان و هم‌چنان شورای ولایتی این ولایت از مردم خواسته بودند تا مشخص‌شدن دلیل افزایش هزینه‌ها در بل‌های برق، از تحویل پول به شرکت برشنا خودداری کنند.

علاوه بر آن باشنده‌گان هرات خواستار تصاعدی‌شدن روند فروش برق در هرات شده‌اند. به گفته آنان در کابل و شماری از ولایت‌های کشور قیمت فروش برق به شکل تصاعدی از ۲ افغانی شروع می‌شود اما در هرات قیمت هر کیلووات برق برای شهروندان عادی پنج افغانی و برای شرکت‌های تجارتی ۱۲ افغانی است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟