مردم نسبت به گذشته بی اعتماد تر شده اند

  • انتشار: ۲۸ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 906

جدیدترین نظرسنجی ها نشان میدهد میزان امیدواری مردم به آینده و احساس امنیت در آنها کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بخدی، این نظر سنجی که در ماه های جوزا و سرطان سال روان در ۳۴ ولایت افغانستان انجام شده، در آن بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرها و روستاها شرکت کرده و به سوالات مطرح شده پاسخ گفتند.

طبق آمار منتشره، حدود ۵۵ درصد شرکت کنندگان گفته اند به آینده خوشبین هستند، این در حالیست که تعداد افراد که در سال ۲۰۱۳ این گونه فکر می کردند رقم شان به ۵۷ درصد می رسید که با کاهش 2 درصدی مواجه شده است.

همچنین ۶۵.۴ درصد شرکت کنندگان نسبت به امنیت خود و خانواده هایشان ابراز نگرانی کرده اند که این نگرانی نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیری یافته است. به حدی که سال گذشته میزان این شاخص 59 درصد بوده است.

ساکنان ولایات های فاریاب، میدان وردک، فراه و قندوز بیشتر نگران امنیت شان هستند و برعکس ساکنان ولایت های پنجشیر، بدخشان و بامیان کمترین میزان نگرانی در بخش امنیت را دارند. با این حال، آقای کابلی می گوید که نگرانی و ترس مردم از امنیت فردی و خانوادگی از سال ۲۰۰۶ به این سو همواره رو به افزایش بوده است.

از مجموع شرکت کنندگان این نظر سنجی، ۳۳.۱ درصد بیکاری را مشکل عمده در کشور خوانده و گفته اند که نبود زمینه های شغلی از چالش های اساسی فراروی شهروندان افغانستان است.

فساد اداری در ولایات و نظام قضایی

نظر سنجی بنیاد آسیا نشان می دهد که شکایت از دستگاه عدلی و قضایی به سطح بالا وجود دارد. بیش از نیمی شرکت کنندگان نظر سنجی گفته اند که هنگام مراجعه به نهادی های عدلی و قضایی در سال روان مجبور به پرداخت رشوه شده اند. آنها گفته اند که برای انجام دادن کارشان برای مسولان و ماموران قضایی، رشوه، تحفه و یا شیرینی داده اند.

مصاحبه شوندگان همچنان گفته اند که به مسوولان دولتی در ولایات از جمله شهرداری و ولسوال ها رشوه پرداخته و گفتند که از کارکرد مقامات محلی ناراض اند.
هرچند این نظر سنجی نشان می دهد که ۷۵.۵ درصد شرکت کنندگان از کارکرد حکومت مرکزی رضایت دارند.

افزایش اعتماد به نظامیان افغان

در نظر سنجی از مصاحبه شوندگان در مورد عملکرد نظامیان افغان نیز پرسیده شده است.

۵۰/۴ درصد از شرکت کنندگان گفته اند که عملکرد پولیس ملی در تامین امنیت موثر است، ۲۴.۲ درصد فکر می کنند که نظامیان اردوی ملی در این بخش موثر هستند و همچنان ۲۱.۷ درصد گزینه پولیس محلی را انتخاب کردند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۸۶/۵ درصد افغان‌ها به اردوی ملی و ۷۳/۲ درصد به پولیس ملی اعتماد دارند. با این حال، ۵۵/۷ درصد مردم افغانستان فکر می کنند که هنوزهم نیروهای امنیتی افغان به حمایت نیروهای خارجی نیاز دارند.

بزرگترین مشکل زنان

شرکت کنندگان نظر سنجی، بزرگترین مشکل زنان را بی سوادی، نبود فرصت های کاری و خشونت های خانوادگی خوانده اند.

۲۳/۹ درصد اعتقاد دارند که بزرگترین مشکل زنان بی سوادی است، ۱۴/۶ درصد اما نبود فرصت کاری را مشکل بزرگ برای زنان خوانده در حالیکه ۱۱/۳ درصد دیگر خشونت های خانوادگی و ۷.۲ درصد دیگر ازدواج های اجباری را از چالش های عمده فرا روی زنان در افغانستان خوانده اند.

از مجموع شرکت کنندگان ۶۷/۸ درصد با کار زنان در خارج از خانه موافقت کردند، که این رقم نسبت به گزارش های مشابه درسال های گذشته افزایش چمشگیر را نشان می دهد.

افزایش اعتماد به رسانه ها

بنیاد آسیا در این نظرسنجی همچنین دریافته که اعتماد مردم نسبت به رسانه‌ها بیشتر شده، ۷۳ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که در مقایسه با ادارات به رسانه‌های همگانی اعتماد بیشتری دارند.

در این نظر سنجی آمده که ۹۱ درصد مردم در شهرها بیشتر تلویزیون می‌بینند و ۴۸ درصد به رادیو گوش می‌دهند اما تعداد افراد که در روستاها به رادیو گوش می دهند ۸۳ درصد است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟