مراسم روز قدس در کابل برگزار شد

  • انتشار: ۳ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 24820

مراسم روز جهانی قدس عصر روز گذشته با حضور صدها تن از علما، نخبگان، دانشجویان و آحاد مردم، در کابل برگزار گردید.

حضرت آیت الله سید حسین ساجدی(حفظه الله تعالی علیه) در این مراسم ضمن سخنرانی خود، با ذکر آیات و روایات متعدد، روی محورهای مختلفی نظیر لزوم حمایت از مستضعفین جهان و مبارزه با ظالمان و طاغوتیان، لزوم احیای وجیبه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و نیز وحدت مسلمین حول محور قدس و فلسطین تأکید ورزیدند.

ایشان اشاره داشتند که مسلمان ها به چشم خود ناله مردم فلسطین را می بینند، مسلمانان می بینند که مردم مظلوم فلسطین از شدت ظلم و جور اسرائیل غاصب به تنگ آمده اند و ندا و ناله آنها مصداقی از آیه شریفه ای است که می‌فرماید: «الذین یقولون ربنا اخرجنا من هذه القریه الظالم اهلها»؛ یعنی خدایا ما تحت شکنجه هستیم، در شهری هستیم که اهل آن ظالم و ستمکار است، برای ما سرپرستی تعیین کن و ما را از چنگال این ظالمین نجات ببخش، پس مسلمانان نباید در قبال این فریاد مسلمانان فلسطین ساکت بنشینند.

حضرت آیت الله ساجدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم احیای وجیبه‌ی امر به معروف و نهی از منکر در میان مسلمانان اشاره داشتند که مسئله‌ی امر به معروف و نهی از منکر یگانه راه حل نجات جهان اسلام از بحران‌های فرارو است. ایشان اذعان داشتند که بر اساس آموزه های دینی و سخنان پیشوایان بزرگ اسلام و همانطوری که امیرمؤمنان علی ابن ابیطالب در آخرین خطبه های خود بیان داشته اند، اگر مسئله‌ی امر به معروف و نهی از منکر از جامعه رخت برچیند، خداوند ندای اصحاب حق را هم به واسطه‌ی عدم اجرای این فریضه‌ی الهی نخواهد شنید.

ایشان ادامه دادند که منکر از لحاظ شریعت مقدس اسلام چند قسم دارد، قسمی از آن منکر شخصی است و در حیطه امور شخصی، اما قسم دیگر منکر اجتماعی است که در سطح بالاتری قرار گرفته است و امروز مسئله‌ی هتک حرمت به قدس و ظلم اسرائیل بر ملت فلسطین بزرگترین منکر است که جهان اسلام نباید در قبال آن خاموش بنشیند.

این عالم برجسته کشور در فراز دیگری از سخنان خود ضمن بیان این مسئله که ما باید نسبت به بیان حقایق موجود به وظیفه خود عمل کنیم، ادامه دادند: سردمداران حکومت اسلامی افغانستان نیز به خود بیایند و بیندیشند که آیا به وظایف خود به درستی عمل می کنند؟ آیا در قبال منکرات جامعه به وظیفه خود عمل می کنند؟ اگر عمل می کنند پس چرا وضعیت کشور این گونه است؟ مسئولان کشور ببیند که قران کریم در سوره حج چه می‌فرماید: «الذین إن مکناهم فی الارض أقاموالصلوه و آتو الزکوه و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر».

ایشان با نثار سلام و درود بر ملت مسلمان افغانستان که علیه شوروی سابق قیام نمودند و نیز شهدا و جانبازان جهاد، بیان داشتند که آیا وضعیت کشور پس از آن همه خون دادن و مجاهدت باید این گونه باشد؟

مؤسس مدرسه علمیه زینبیه(س) کابل، همچنین به ابتکار بزرگ حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) اشاره نموده و بیان داشتند که ابتکار بزرگ امام در نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به نام روز قدس، زمینه ای برای وحدت امت اسلامی در این مورد را فراهم نموده است، چنانچه مشاهده می کنیم که در این روز هر عدالتخواه و حق‌طلبی اعم از شیعه و سنی ندای حمایت از مظلومان فلسطین را سر داده و بر لزوم مقابله با ظلم اسرائیل تأکید می ورزد.

حضرت آیت الله ساجدی در انتهای بیانات خود از تمامی کسانی که در اقصی نقاط کشورهای اسلامی به حمایت از مردم مظلوم فلسطین اقدام می کنند، به خصوص از خلف صالح امام خمینی حضرت آیت الله خامنه ای که همواره از مظلومان سراسر عالم اعلام حمایت می کنند و نیز از برگزار کنندکان محفل روز قدس در کابل به خصوص شورای اخوت اسلامی تشکر نموده و از درگاه ایزد متعال برای آنها اجر جزیل خواستار شدند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟