مراسم باشکوه بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) در هرات

  • انتشار: ۱۴ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 13504

در بیست و هفتمین سالروز رحلت احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) حضرت امام خمینی رحمه الله علیه مراسم بزرگداشت باشکوهی در شهر هرات برگزار کردید.

به گزارش خبرگزاری اطلس، این مراسم که به همت نهادهای بزرگ و شناخته شده اجتماعی، فرهنگی و مذهبی برگزار شده بود با حضور صدها نفر از باشندگان هرات و با سخنرانی چهره های مطرح این شهر مورد استقبال قرار گرفت.

مولوی قاری مصئون عضو شورای رهبری اخوت اسلامی به عنوان یکی از سخنران های این محفل، با اشاره به اینکه «قدرشناسی» و «انصاف» یکی از ویژگی های مردم افغانستان میباشد گفت نظام جمهوری اسلامی ایران و در رأس آن حضرت امام خمینی (ره) با اینکه خود درگیر جنگ بودند اما بازهم از مردم مجاهد افغانستان حمایت کردند و اکنون مردم ما قدردان این حمایت ها هستند.

وی در قسمتی دیگر از سخنان خود آحاد امت اسلامی را خطاب قرار داده و خاطرنشان کرد اگر مسلمین دست از تفرقه برنداشته و همچنان بر مسائل تفرقه برانگیز مشغول باشند، فساد تمام عالم را دربرگرفته و پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

قاری مصئون ریشه مشکلات کنونی جامعه افغانستان را دوری از اسلام و قرآن و پناه بردن به دموکراسی و حقوق بشر غربی بیان کرد و راه بیرون رفت از وضعیت فعلی را پناه بردن به شریعت و آیین اسلامی بیان کرد.

در قسمت دیگر این مراسم، حجه الإسلام والمسلمین شیخ موسی رضایی، نماینده آیت الله العظمی فیاض و رئیس شورای علمای تشیع هرات با بیان اینکه ممکن است برخی ها سوال کنند چرا باید مردم افغانستان از کسی که خواستگاه فکری و مبارزاتی اش در جای دیگری بوده تقدیر و تجلیل کنند، به بیان برخی زوایای شخصیت و جایگاه علمی امام خمینی پرداخت.

وی خاطرنشان کرد بعد از غیبت کبری امام زمان (عج) علمای بسیاری در تاریخ تشیع ظهور کردند اما تعداد کمی از آنها به عنوان «فقیه» و «مجتهد» دست پیدا کردند. در میان فقها و مجتهدین نیز تعداد کمی پرچم «مرجع تقلید» را در دست گرفتند و از میان همه این مراجع تقلید، امام خمینی شخصیت یگانه و منحصر بفرد انقلابی است که در عین فقاهت، مبارز نیز هست و در عین مبارز بودن یک شخصیت مکتبی هست که با انقلاب خود اسلام ناب محمدی را به ارمغان آورد.

حجه الإسلام والمسلمین رضایی سپس به بیان صفات بارز و برجسته امام خمینی پرداخته و بیان کرد که انقلاب امام حکومت 2500 ساله شاه را سقوط داد.

این مراسم که در نوع خود جزو بزرگترین همایشهای مردمی شهر هرات محسوب میشود به همت نهادهای فرهنگی مطرح این شهر همچون هیئت محبان الائمه ، هیئت انصار الزینب ، هیئت بیت العباس ، مجمع قرآنی آل طاها ، مدرسة القرآن اباصالح ، خیریه کرامت ، حسینیه المهدی ، حسینیه حضرت امام خمینی ،هیئت مجمع الذاکرین منتظران المهدی (عج) برگزار گردید.

از دیگر نکات قابل توجه مراسم بزرگداشت بیست و هفتمین سالروز رحلت امام خمینی در هرات، شرکت گسترده و عمومی مردم و نهادهای فرهنگی اجتماعی بود.

به گفته برگزارکنندگان مراسم فوق، اعضای شورای علمای تشیع هرات ، اعضای شورای اخوت اسلامی ، اعضای شورای علمای ولسوالی انجیل ، نماینده های وکلای مردم هرات ، مسئولین نهادهای اجتماعی ، مسئول بنیاد شهید نجفی ، مسئول بنیاد شهید کاظمی ، مسئولین حزب وحدت اسلامی ، مسئولین حزب حرکت اسلامی ، مسئولین لیسه های خصوصی ، مسئولین حوزات علمیه ، نماینده شورای مردمی جبرئیل و بسیاری از دیگر نهادها در این مراسم اشتراک کرده بودند.

در حاشیه این مراسم، مسابقه فرهنگی برای 500 تن از خواهران طلبه حوزه علمیه هرات برگزار گردید.

در این مسابقه خانم حسینی مسئول حوزه عترتیه و مسئول مدرسة القرآن اباصالح (بخش خواهران) هیئت مجمع الذاکرین به ایراد سخنرانی برای خواهران طلبه و بانوان فعال فرهنگی پرداخته و در خصوص ابعاد شخصیتی امام راحل گفتگو کردند.

گزارش تصویری این مراسم را میتوانید در بخش «گالری» خبرگزاری اطلس مشاهده کنید.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟