مذاکرات طالبان با آمریکا و نقش حکومت افغانستان

  • انتشار: ۶ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 45593

بعد از نشر گزارش هایی در مورد مذاکرات پنهانی طالبان با دیپلمات های آمریکایی، حکومت افغانستان گفته است که رهبری و مالکیت پروسه صلح افغانستان بر عهده حکومت است.

با وجود اینکه مقام ها در حکومت وحدت ملی می گویند که همکاران بین المللی افغانستان نقش حمایت کننده در مذاکرات صلح را بر عهده دارند، اما طالبان با رد مذاکره با حکومت وحدت ملی، بصورت مستقیم با مقام های آمریکایی وارد مذاکره شده است. این موضوع به صورت نامحسوس نگرانی هایی را در بین دولتمردان افغان به وجود آورده است.

هر چند سران مقام های حکومتی می گویند از این موضوع نگران نیستند، اما واضح است که سران حکومت به دلیل بی توجهی به حکومت افغانستان در مذاکرات صلح، نگران و ناراضی به نظر می رسند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفته است “مالکیت، رهبری و طرح گفتگوهای صلح از حکومت افغانستان است، رئیس جمهور در ولایت بادغیس نیز به صراحت اشاره کرد که شرایط منطقه برای صلح فراهم شده و موانع در راه صلح فعلاً وجود ندارد و شرایط برای صلح آماده‌است، همکاران بین‌المللی ما در این زمینه نقش تسهیل کننده و حمایوی را دارند بنابرین مالکیت اصلی گفتگوها از حکومت افغانستان است.”

اواخر هفته گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که الیس ولس معاون وزارت خارجه امریکا در امور کشورهای آسیای میانه و جنوب آسیا با نماینده‌های دفتر سیاسی طالبان در باره پروسه صلح در قطر گفتگو کرده‌است.

در این حال یک مقام طالبان گفته که نماینده‌های این گروه به هدف ختم جنگ در افغانستان بگونه مستقیم با مقامات امریکایی در قطر دیدار کرده‌اند.

این مقام طالبان گفته‌است که فضای مذاکرات بسیار خوب بود و گفتگوهای مفید نیز صورت گرفت.

مرتضوی: رهبری و مالکیت پروسه صلح را حکومت افغانستان بر عهده دارد و همکاران بین‌المللی این کشور در این زمینه نقش حمایوی دارند.

اما با توجه به این‌که طالبان همواره بجای حکومت افغانستان به مذاکره با امریکا تأکید کرده‌اند این پرسش مطرح می‌شود که گفتگوهای مقامات امریکایی و طالبان در قطر به معنی نا دیده گرفتن حکومت افغانستان در مذاکرات صلح نیست؟

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟