مدیر موسسه اندیشه اسلامی معاصر: از حکومت وحدت ملی نمی توان انتظار پیشرفت داشت

  • انتشار: ۲ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 15133

یک اندیشمند مسلمان در صحبت با رادیویی گفته است که ترکیب دولت وحدت ملی یک ترکیب آمریکایی است و نمی توان از چنین دولتی انتظار پیشرفت داشت، دولت آمریکا بخاطر منفعت خود افغانستان را ترک نمی کند.

ظفر بنگاش اندیشمند مسلمان مقیم کانادا، دولت وحدت ملی را ترکیبی آمریکایی و در حال فروپاشیده دانست و تاکید کرد نظامیان آمریکایی با هدف عمده بهره برداری از منابع طبیعی غنی افغانستان هرگز این کشور را ترک نخواهند کرد.

این اندیشمند مسلمان در گفت و گوی اخیر خود با ‘رادیو اسپوتنیک’ روسیه در این باره افزود: دولت وحدت ملی افغانستان که در سال 2014 به ریاست جمهوری اشرف غنی  و عبدالله عبدالله به عنوان رئیس اجرایی تشکیل شد، یک ترکیب سیاسی ساخته و پرداخته آمریکایی هاست و به یک بام و دو هوا شبیه است و اکنون با توجه به کشمکش بین غنی و عبدالله، نمی توان از چنین از آن انتظار پیشرفت داشت.

وی گفت “در واقع، بدنه نظام حاکم بر افغانستان در آستانه فروپاشی قرار دارد و از سوی دیگر، نظامیان آمریکایی که در سال 2001 به افغانستان حمله کردند، اکنون در باتلاقی گرفتار شده اند. به عبارت دیگر، حضور آمریکایی ها به رغم سقوط طالبان نوع دیگری از ناامنی را در این کشور ایجاد کرده است.”

وی در تشریح این وضعیت افزود: “واقعیت این است که افغان ها وجود متجاوز را در کشور خود نمی پذیرند و تا زمانی که جنگجویان خارجی در کشور آنها باشند، مردم این کشور با آنها خواهند جنگید. از سوی دیگر، جامعه این کشور یکپارچه نیست و متشکل از ازبک ها، هزاره ها و پشتون هاست و گردآوری آنها کنار یکدیگر امری منطقی نیست و موازنه قدرت در جامعه سیاسی داخلی این کشور همواره بسیار شکننده بوده است. اما افغانستان به قدری منابع طبیعی غنی دارد و به اندازه ای برای صنایع آمریکا به خصوص صنعت ساخت تلفن همراه آمریکا سودآور است که هیچ مقام آمریکایی مایل نیست نظامیان کشورش افغانستان را ترک کند.”

«ظفر بنگاش» مدیر موسسه «اندیشه اسلامی معاصر» است که هم اکنون در کانادا زندگی می کند. وی علاوه براین عضو هیات سردبیری نشریه «کرسنت اینترنشنال» بوده است که به تحلیل و بررسی فعالیت های جنبش های اسلامی سراسر دنیا می پردازد. بنگاش از موسسین موسسه اسلامی لندن نیز بوده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟