مخالفت گسترده عراقی ها با سفر ولیعهد عربستان به این کشور

  • انتشار: ۲ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 38611

هزاران تن از عراقی های مخالف ولیعهد عربستان سعودی با انتشار هشتگ هایی مخالفت خود را با سفر احتمالی این چهره سعودی نشان دادند. حساب های توییتری‌ و فیسبوکی‌ عراقی ها با هشتگ «#لاهلا_ولا_مرحبا» (خوش نیامدی) به استقبال اخبار مربوط به سفر احتمالی ولیعهد عربستان به عراق رفته اند.

چندی پیش خبری در خروجی رسانه های بین المللی منتشر شد، مبنی بر سفر قریب الوقوع یک مقام بلند پایه عربستان به عراق، که برخی منابع آگاه از محمد بن سلمان ولی عهد جوان عربستان سعودی نام برده و اعلام کرده بودندکه این سفر اواخر ماه مارچ یا اوائل ماه آپریل انجام خواهد گرفت.

عامر الفایز عضو پارلمان عراق و عضو کمیته دوستی عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس به العالم گفته بود که محمد بن سلمان به خواست خود به عراق خواهد آمد و طی سفری دوروزه به انجام دیدارهای رسمی خود با حیدر العبادی نخست وزیر و برخی مقامات عالی رتبه عراقی و افتتاح برخی پروژه های راهبردی از جمله  افتتاح گذرگاه مرزی عرعر میان عراق و عربستان و نیز بازگشایی سفارت عربستان در بغداد و کنسولگری عربستان در نجف خواهد پرداخت.

کاربران عراقی فضای مجازی در واکنش به سیاست‌های خصمانه و مخرب عربستان درقبال عراق طی پانزده سال گذشته تاکید می کنند که “حمایت‌های مالی و سیاسی سعودیها از گروه‌های تروریستی در این کشور باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی و تحمیل خسارت‌های مادی به زیرساخت‌های این کشور شده است.

احمد ابوالقاسم فعال حقوق بشری در ولایت دیالی عراق نیز در گفت و گو با رسانه های عراقی تأکید کرده است که به عنوان یک شهروند عراقی با کسی تعارف ندارد و مخالف سفر بزرگترین حامی تروریسم به عراق است.

وی در ادامه تأکید می کند که سفر محمد بن سلمان احساسات خانواده‌های شهدای عملیات‌های تروریستی در عراق به ویژه خانواده‌های شهدای «اسپایکر» را جریحه دار خواهد کرد و می افزاید : “برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با پول یا نیروی انسانی از تروریسم در عراق حمایت کرده اند”. وی ادامه می دهد: “عربستان بهتر است دست از حمایت از تروریسم در عراق بردارد، همین مسأله برای ما کافی خواهد بود”.

براساس گزارش‌های تایید نشده برخی منابع رسانه ای، محمد بن سلمان به دنبال آن است که در سفر به عراق از نجف نیز دیدار کند.

جنایات سعودی‌ها و آنچه مستقیم و غیر مستقیم از سوی این رژیم در عراق به وقوع پیوسته است برای همگان واضح است، دولت عراق مجبور به پذیرش این سفر بوده است، اما مردم عراق از فشارهای کنونی ریاض علیه کشورشان ناراحت هستند و در برابر آن ایستادگی خواهند کرد و تظاهراتی هم در شهرهای مختلف برگزار خواهند کرد ، مردم عراق اجازه نخواهند داد آل سعود از طریق فشار بر دولت عراق به اهداف خود دست یابد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟