مخالفت کاخ سفید با درخواست عفو «اسنودن»

  • انتشار: ۷ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 7603

دولت آمریکا در پاسخ به درخواست همگانی از رییس جمهور این کشور برای عفو رسمی ادوارد اسنودن، این درخواست را رد کرد و اعلام نمود اسنودن باید به خاک آمریکا باز گردد و عواقب اقدام خود را پس دهد.

این درخواست در ماه ژوئن سال 2013 به کاخ سفید ارائه شده و حدود 168 هزار نفر آن را امضا کردند.

لیزا موناکو، مشاور رییس جمهور آمریکا در مسائل امنیت ملی و مبارزه با تروریسم در بیانیه ای که در پاسخ به این درخواست منتشر شده، تاکید کرد: «اسنودن باید به خانه خودش ایالات متحده باز گردد وبا حضور هیات منصفه محاکمه شود»

وی اقدام اسنودن مبنی بر سرقت و افشای اطلاعات سری را خطرناک توصیف کرده و گفت: «در حال حاضر وی در حال فرار از تبعات اقدام خود است.»

ادوارد اسنودن کارمند فنی سابق سازمان «سیا» آمریکا که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی این کشور نیز کار می کرد، در ماه ژوئن سال 2013 تعدادی از اسناد سری در خصوص برنامه های سرویس های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در زمینه جاسوسی اینترنتی را به روزنامه های “واشینگتن پست” و “گاردین” واگذار کرد که جنجال بزرگی را در سراسر جهان برانگیخت.

بر اساس این اسناد سرویس های ویژه آمریکا نه فقط در کشور خود جاسوسی کرده بلکه مراقب زندگی میلیون ها اروپایی از جمله در کشورهای متحد ایالات متحده هستند. اسنودن پس از واگذاری این اسناد ابتدا به هنگ کنگ و سپس به مسکو پرواز کرده و در ماه اوت سال 2013 میلادی گواهینامه پناهندگی موقت یک ساله را در روسیه دریافت نمود. به دنبال آن در سال 2014 مدت پناهندگی این افشاگر آمریکایی در روسیه تا سه سال دیگر تمدید شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟