محفل ادبی «گذری بر ادبیات دری» در قم برگزار شد

  • انتشار: ۲۰ دلو ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 12217

محفل ادبی هنری «گذری بر ابیات دری» با حضور چهره های برتر این حوزه و اساتید و دانشجویان افغانستانی و ایرانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، در این نشست با حضور دکتر شوکت علی محمدی شاری دبیر انجمن کلمه، آقای روح الله محمدی دبیر کانون هنری شرق نو ، دکتر صفری مهدوی استاد دانشگاه و فعال رسانه ای، استاد احسانی از مجمع فرهنگی نو اندیشان، استاد باقری ریاست دانشگاه ابن سینا مزار شریف، دکتر روحانی، استاد علی پور شاعر و نویسنده و جمعی از بزرگان صاحب قلم و اندیشه و جمعی از دانشجویان، روز دوشنبه19 دلو در دانشگاه مفید شهر قم برگزار گردید.

آقای محمدی دبیر کانون هنری شرق نوهدف برگزاری این محفل ادبی و هنری را ایجاد تعامل و همزیستی و شناخت هرچه بیشتر دانشجویان از فرهنگ چند هزار ساله ی شعر و ادب افغانستان عنوان کرد.

دکتر محمدی شاری در سخنان خود اظهار داشت:با مطالعاتی که بنده داشتم این فرضیه را مطرح نمودم که زبان فارسی ادامه ی زبان اوستایی است.

وی تاکید کرد: دستگاه آوایی مادر زبان فارسی امروز 6مصوت وجود دارد در حالیکه در زبان عادی ما 8مصوت وجود دارد و با موشکافی هایی که در زبان شناسی وجود دارد واژه های آوایی کشیده به 12قسمت تقسیم میشود و با مصوتهای ترکیبی همان16مصوت زبان اوستایی کم و بیش در زبان شرقی و مخصوصا در لهجه هزارگی کاملا مشهود است.

وی افزود:از نظر واژگانی زبان فارسی بیشترین واژگان اوستایی را داراست.

استاد حکیم علی پور در مصاحبه با خبرگزاری اطلس اظهار داشت: ادبیات فارسی دری از اغاز مشروطه گسست سنتی خود را پشت سر میگذارد همانطور که در کشور همسایه ما جمهوری اسلامی ایران هم می دیدیم که شاعران دوران مشروطه دلبستگی های سنتی خودشان را کنار میگذارندو توجه به جهان معاصر خود میکنند.

علی پور اضافه کرد: ما در ادبیات افغانستان می بینیم که این گسست از قالبهای سنتی هم اتفاق می افتد و شکل شعر در افغانستان تغییر میکند اما بلافاصله بعد از این در دهه های 50-60 و 70شعر افغانستان در دام یک نوع معنا گرایی و ایدئولوژی گرایی می افتد شعری که گاها در دامان حکومت است و ایدئولوژی های حکومت را تبلیغ میکند و گاهی هم در واقع علیه حکومت است ، در هر دوی این گرایش ها ایدئولوژی ،اندیشه ومسایل اجتماعی از مسایل ادبی و مسایل زیبایی شناسی کار ادبی مهم تر بوده است.

لازم به ذکر است در این محفل تنی چند از شاعران افغانستانی در دو گروه دانشجویان دانشگاه مفید و شاعران انجمن ادبی کلمه به مشاعره پرداختندکه در پایان از هر دو گروه تقدیر به عمل آمد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟