مجیب الرحمان رحیمی: کمیشنران کمیسیون پیشین انتخابات متقلبند و نباید از امتیازاتی برخودار شوند

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 17616

مقامات در ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی یک‌بار دیگر در واکنش به گزینش کمیشنران کمیسیون‌های پیشین انتخاباتی تاکید می‌کند که آنان متهم به تقلب هستند و نباید مستحق امتیاز  شود.

مجیب رحیمی، سخن‌گوی ریاست اجرایی امروز (پنج‌شنبه) در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت کسانی که در تقلب دخالتی داشتند و متهم بودند، نباید صاحب امتیاز شود و از معافیت هم نباید برخوردار شوند.

به گفتۀ او چنین موردی روند انتخابات را صدمه می‌زند و اعتباری که مردم بر این روند دارند را آسیب می‌رساند.

سخنگوی ریاست اجرایی هم‌چنان در مورد اینکه رییس جمهور غنی اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخابات را به حیث مشاورانش تعیین کرده، گفت که بحث تعیین مشاورین تصمیم شخصی است و ما در ریاست اجرایی مخالف هرنوع امتیاز به آنانی که در تقلب سهیم بودند، بودیم و هستیم.

آقای رحیمی گفت که ریاست اجرایی با مقرری برخی از اعضای پیشین این کمیسیون‌ها در جایی که دخیل بودند، موضع‌گیری جدی داشتند.

این در حالی‌ست که کمیسیون‌های انتخاباتی به تقلب در انتخابات و هم‌چنان به‌بحران‌کشانیدن افغانستان بودند و بسیاری از مردم خواهان دادگاهی‌شدن پروندۀ آنان شدند، اما حکومت نه تنها با آنان برخوردی نکرد که با معاش پیشین‌شان آنان را زیر چتر خود گرفت.

جنجال ها در مورد گزینش یوسف نورستانی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات به عنوان سفیر افغانستان در اسپانیا واکنش تند ریاست اجرایی، وزارت خارجه و بسیاری از سیاسیون و مردم را در پی داشت.

اما رییس جمهور غنی تمام افرادی را که متهم به تقلب در انتخابات بودند، با حفظ امتیازات قبلی‌شان به عنوان مشاورانش تعیین کرد.

مجیب رحیمی گفت انتخاب مشاور یک امر مجاز و شخصی مقام‌های دولتی است اما در تعیین اعضای پیشین انتخابات در مقام‌های اجرایی در جایی که ریاست اجرایی نقش داشت، مخالفت کرد و در تعیین‌شان به عنوان مشاور هم ملاحظاتی داشت.

در همین حال او تاکید کرد که به جز رفتن به طرف انتخابات راه دیگری برای افغانستان وجود ندارد و این مکلفیت حقوقی و قانونی حکومت است تا آن را برگزار کند.

سخنگوی داکتر عبدالله اضافه کرد که کارت‌های رای‌دهی گذشته فاقد اعتبار و بیش از حد و اندازۀ نفوس افغانستان است و به خاطر برگزاری انتخابات بعدی، باید کمیسیون‌ها راه حلی برای آن پیدا کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟