مجلس ایران طرح توافق هسته ای را تصویب کرد

  • انتشار: ۲۱ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 10668

نمایندگان مجلس ایران در نشست علنی صبح امروز خود جزئیات طرح اجرای توافق هسته‌ای «برجام» را با ۱۶۱ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از تصویب گذراندند.

به گزارش خبرگزاری اطلس، در بند یک ماده واحده این طرح با اشاره به فتوای رهبر ایران مبنی بر ممنوع بودن تولید اسلحه هسته‌ای در ایران تاکید شده است که «دولت موظف است سیاست خلع سلاح هسته ای جهانی را به طور فعال دنبال» و همچنین برای «ایجاد ائتلاف منطقه‌ای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای»  و نیز خلع سلاح هسته‌ای اسراییل تلاش کند.

براساس ماده دوم «در صورت اعمال فشار به ایران در راستای اجرا شدن برجام،  با تشخیص شورای عالی امنیت ملی امکان تجدید نظر در این مصوبه وجود دارد».

در ماده سوم از دولت خواسته شده «پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم ها یا بازگرداندن تحریم های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر» را با دقت رصد کند و از سوی دیگر «با توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور را به ۱۹۰ هزار سو افزایش دهد.»

براساس ماده چهارم دولت ایران موظف است «برنامه هسته‌ای را با چشم انداز تجاری ـ صنعتی، از جمله در حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه منطبق با طرح درازمدت سازمان انرژی اتمی کشور دنبال کند.» براساس این ماده،  سازمان انرژی اتمی ایران باید «طرح درازمدت ۱۵ ساله کشور در حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب شورای عالی امنیت ملی برساند و به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارایه نماید.»

در ماده پنجم طرح بر امکان «طراحی رآکتور آب سنگین اراک» و همچنین «تبادل ذخایر غنی شده» صرفا «منوط به انعقاد قراردادهای قطعی و مطمئن جایگزین و حصول اطمینان نسبت به اجرای آنها» تاکید است.

ماده ششم «نظارت‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی» را در چارچوب مقررات بین المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور ممکن دانسته و از حکومت خواسته در این راستا از تمامی اسرار و اطلاعات طبقه بندی شده کشور بخصوص در زمینه نظامی محافظت کند. این ماده همچنین تصریح کرده که «هیچ گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نمی‌باشد» و افزوده که هرگونه امکان دسترسی فقط با «تصویب شورای عالی امنیت ملی» امکان‌پذیر است.

ماده هفتم دولت را به موظف به حراست از امنیت و منافع کشور و همچنین «حمایت از متحدین در مقابله با تروریستها» و تقویت توان دفاعی کشور در همه زمینه ها و بخصوص تقویت توان موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای”کرده است.

در ماده هشتم از دولت خواسته شده تا اجازه هیچ‌گونه سوء استفاده در خلال اجرایی شدن برجام به آمریکا و دیگر دولت‌های خارجی داده نشود.

و در نهایت ماده نهم نیز دولت را موظف کرد تا “منابع مالی آزادشده را در چارچوب قوانین و در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و سرمایه‌گذاری” مورد بهره برداری قرار دهد.

این مصوبه دارای ۲ تبصره نیز هست؛ براساس تبصره نخست، وزیر خارجه هر سه ماه یکبار موظف به اطلاع‌رسانی در مورد روند اجرایی برجام به کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهد شد.

بر اساس تبصره دوم، به دنبال اجرایی شدن این قانون، قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع یا گزارش روند هسته ای به شورای امنیت مصوب ۱ آذرماه ۱۳۸۴، قانون الزام دولت به تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی) مصوب ۶ دی ماه ۱۳۸۵، (قانون صیانت از دستاوردهای صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۹ تیرماه ۱۳۸۹ و قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران مصوب ۲ تیرماه ۱۳۹۴ لغو می شود.

گفتنی است در خلال برگزاری جلسه علنی امروز دقایق پرتنشی در مجلس ایران مشاهده شد و حتی برخی از نمایندگان تا مرز درگیری فیزیکی با دیگر نمایندگان پیش رفتند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟