مجلس: احتمالا دالر در مقابل افغانی به 75 می رسد

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 35556

در روزهای اخیر نرخ افغانی در مقابل ارزهای خارجی به خصوص دالر و یورو به شدت کاهش پیدا کرده است. این موضوع باعث شده است که نمایندگان مجلس به حکومت هشدار دهند که اگر راهکاری برای این معضل در نظر گرفته نشود، احتمالا دالر به 75 افغانی خواهد رسید.

در روزهای پسین نرخ دالر در بازار ارز افغانستان به‌صورت بی‌سابقه‌یی افزایش یافته است. اکنون یک دالر حدود 70 افغانی دربازار تبادله می‌شود. بانک مرکزی افغانستان تنش‌های سیاسی اخیر میان حکومت و عطامحمد نور و آغاز سال مالی ۱۳۹۷ و افزایش نرخ دالر در بازارهای منطقه را از علت‌های عمده‌ی افزایش نرخ دالر در بازار عنوان می‌کند.

نمایندگان مجلس، درگیری‌های سیاسی، عدم تعهد دونرها در انتقال پول به دست حکومت در سال مالی ۱۳۹۶، کاهش میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و شدت‌گرفتن مصرف بودجه در پایان سال مالی ۱۳۹۶ را از جمله فکتورهای داخلی در کاهش ارزش پول افغانی در مقابل اسعار خارجی دانست و افزایش نرخ تکتانه از طرف امریکا بر ارزش دالر در مقابل دیگر پول‌ها در جهان، تعویق کمک‌ها به پاکستان و وضع تحریم بر ایران که نقش عمده خروج دالر به ایران و پاکستان می‌باشد را از جمله عامل‌های خارجی کاهش ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی می‌داند.

اما اتحادیه‌ی صرافان می‌گوید که تنش‌های سیاسی دخل چندانی به افزایش نرخ دالر ندارد، بلکه نبود یک سیاست پولی درست و غفلت بانک مرکزی از این‌که چه مقدار پول افغانی در بازار در گردش است عامل اصلی کاهش ارزش افغانی در بازار است.

محمدهاشم روضه‌یی سخن‌گوی اتحادیه‌ی صرافان می‌گوید که قبلا بانک مرکزی بر اساس سنجش هر هفته نزدیک به ۴۰ الی ۵۰ ملیون دالر را در بازار لیلام می‌کرد و این سبب می‌شد که ثبات پول افغانی در مقابل دالر حفظ شود. اما حالا این سنجش از دستش رفته است: «ما در مدت ۱۵ سال گذشته در افغانستان مدام شاهد تنش‌های سیاسی بوده‌ایم ولی هیچ‌گاهی نرخ دالر تا این حد بالا نرفته بود. حرف اصلی این است که بانک مرکزی سیاست پولی درستی ندارد.»

او می‌افزاید که بالارفتن نرخ دالر سبب شده است که نرخ تمام کالاها در کشور افزایش یابد: «قیمت دالر رو به افزایش است. فعلا یک دالر امریکایی به ۷۰ افغانی و ۵۰ پول تبادله می‌شود. یک غریب و بیچاره که قبلا نانی که به ده افغانی می‌خرید را دو نفر را سیر می‌کرد اما حالا با همان ده افغانی یک نفر سیر می‌شود.»

افغانستان کشوری وارداتی و وابسته به کمک‌های خارجی است. اکثر کالاهای وارداتی به دالر خریده می‌شود. از سویی هم به‌دلیل ناامنی و نبود امکانات درست مثل سردخانه‌ها و ذخیره‌گاه‌های بزرگ، واردات بازرگانان افغانی روزمره و اندک است. با این حساب در صورت بالا رفتن نرخ دالر، قیمت مواد نیز خیلی فوری و آنی افزایش می‌یابد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟