ماتیس: می توانیم از تجربیات ایرلند شمالی و آفریقای جنوبی در مورد مذاکرات صلح افغانستان استفاده کنیم

  • انتشار: ۱۷ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 46020

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا می گوید که درگیری ها در افغانستان را می توان با طرح مذاکره طالبان و حکومت افغانستان ختم کرد. وی گفته است که تجربیات ایرلند شمالی و آفریقای جنوبی نمونه خوبی بودند تا ما از آنها در افغانستان استفاده کنیم.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در دیدار با همتای انگلیسی خود در پنتاگون به مساله افغانستان و روند مذاکرات طالبان با دولت کابل به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر دفاع آمریکا گفت: یکسال از اعلام راهبرد ترامپ در افغانستان می‌گذرد و این استراتژی در حال اجراست.

جیمز ماتیس افزود: این استراتژی به این دلیل آنکه مشکلات افغانستان تنها محدود به این کشور نبوده، برای کل منطقه تدوین شده است.

وی تصریح کرد: بخش مهمی از این راهبرد، آتش‌بس ملی در افغانستان است و تنها راه حل مشکل افغانستان از راه سیاسی و مذاکره است که تجارب ما در ایرلند شمالی یا آفریقای جنوبی این راه‌حل را تصدیق می‌کند.

وی با بیان اینکه راهبرد جدید آمریکا طالبان را در یک تنگنا گذاشته است، افزود: این راهبرد طالبان را مجبور کرد که آتش بس اعلامی از سوی رئیس جمهور افغانستان را بپذیرد.

ماتیس گفت که فشار بر طالبان برای ورود به مذاکرات افزایش یافته اما هنوز راه زیادی باید پیموده شود. هنوز در اوایل مسیر روند سازش هستیم.

به نوشته سایت وزارت دفاع آمریکا، ماتیس در پایان خاطر نشان کرد: فشار به طالبان برای آمدن بر سر میز مذاکره ادامه خواهد یافت هرچند ممکن است این یک روند طولانی باشد و تازه در آغاز راه این آتش بس ملی هستیم.

این اظهارات وزیر دفاع آمریکا در حالی مطرح می شود که بنابر گفته رئیس جمهور اشرف غنی قرار است در روزهای عید قربان آتش بسی دوباره با طالبان به اجرا در آید.

طالبان هنوز در مورد برقراری آتش بس با حکومت افغانستان اظهار نظری نکرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟