ماتیس: عقب نشینی آمریکا از افغانستان خطری بزرگ برای واشنگتن است

  • انتشار: ۱۲ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 31430

خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه هشدار داد که عقب نشینی نیروهای این کشور از افغانستان، خطری جدی و بزرگ برای واشنگتن است.

ماتیس در جلسه ای در کنگره در مورد طرح افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان گفت: طبق تحلیل جامعه اطلاعاتی و ارزیابی های شخصی خودم، متقاعد شده ام که غیبت ما از این منطقه، ما را به خطر می اندازد.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تازگی از طرح اعزام سه هزار نظامی دیگر به افغانستان برای آموزش و مشاوره دادن به نیروهای امنیتی این کشور خبر داد. در حال حاضر 11 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

جیمز ماتیس که یکجا با جوزف دانفورد رئیس ستاد ارتش ایالات متحده حضور یافت، علاوه کرد که اگر پاکستان نخواهد با واشنگتن همکاری کند “گزینه های قوی در اختیار داریم؛ اما اکنون فکر می کنم ما موفق خواهیم بود”.

آقای ماتیس گفت که واشنگتن پیش از آنکه رئیس جمهور ترامپ به گزینه ها جهت رسیدگی به ادعاهای حمایت اسلام آباد از گروه های تندرو رو آورد؛ “یک بار دیگر” واشنگتن تلاش خواهد کرد در افغانستان، با پاکستان کار کند.

آقای ماتیس، علاوه کرد که به زودی به اسلام آباد خواهد رفت، اما جزییات بیشتری در مورد ارایه نکرد.

نحوۀ مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر به عنوان عمده ترین منبع تمویلی گروه های مخالف حکومت افغانستان، موضوع عمدۀ دیگری بود که در این مجلس این دو مقام حکومت ایالات متحده به قانونگذاران توضیحات دادند.

وزیر دفاع آمریکا، همچنین در ادامه سخنان خود گفت: واشنگتن به زودی در مورد سرنوشت دفتر طالبان در قطر و بازنگهداشتن این دفتر تصمیم گیری می کند.

ماتیس در جلسه پرسش و پاسخ سنای آمریکا افزود: من و وزیر امور خارجه در مورد این مساله سه مرتبه ظرف 10 روز گذشته گفت و گو کرده ایم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟