لوموند: تهدید مرگ در انتظار پناهجویان افغان که به اجبار به کشورشان بازگردانده می شود

  • انتشار: ۱۶ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 31559

بعد از اینکه چندین نهاد حقوق بشری از اخراج پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی انتقاد کرده یک نشریه فرانسوی ضمن بازتاب بیانیه سازمان عفو بین الملل نوشته است که بازگرداندن اجباری پناهجویان افغان، باعث می شود آنها با خطر مرگ روبرو شوند.

چند روز پس از انتشار بیانیه سازمان عفو بین‌الملل و نهاد “سیماد” سازمان حمایت از پناهجویان در فرانسه، لوموند، نشریه عصر پاریس، در گزارشی مفصلی در ارتباط با بحران مهاجران افغان در اروپا منتشر کرده است. این دو نهاد حقوق‌بشری در گزارشی، کشورهای اروپایی را به دلیل بازگرداندن پناهجویان افغان به کشورشان مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده بودند که این اقدام جان هزاران نفر را با خطر مرگ روبرو می کند.

لوموند در گزارش خود آورده است: پناهندگان افغان در خاک اروپا، دومین گروه بزرگ پناهندگان پس از پناهندگان سوری را تشکیل می‌دهند. بر اساس همین گزارش، ۲۰ درصد از پناهجویان کنونی در قاره اروپا، پس از سال ۲۰۱۵ به این منطقه وارد شده‌اند.

همین نشریه چاپ پاریس به توافق میان اتحادیه اروپا و کابل مبنی بر بازگرداندن پناهجویان افغان به خاک کشورشان اشاره کرده و می‌نویسد: شمار پناهجویانی که در آلمان به سر می‌بردند و به خاک افغانستان بازگردانده شدند، از سال ۲۰۱۶ بدین سو افزایش یافته است و این اقدام به اراده‌ی شخص آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، صورت گرفت. لوموند می‌افزاید: آنگلا مرکل، در ارتباط با شمار فراوان پناهجویان در آلمان، با انتقادات فراوانی از سوی جناح‌ راست‌افراطی و رقیب انتخاباتی خود روبرو شده بود. حدود ۸۹۰ هزار پناهجو در سال ۲۰۱۵ به آلمان وارد شدند.

لوموند، به نقل از علیرضا کریمی، پناهجوی هزاره افغان می‌نویسد: از روزی که نام من در فهرست افرادی که به افغانستان بازگردانده خواهند شد، قرار گرفت، دیگر به هتل محل اقامتم بازنگشتم و شب‌ها را نزد دوستانم به سر می‌برم، حتی هر چهار یا پنج روز یک‌بار هم محل اقامتم را عوض می کنم.

این نشریه فرانسوی‌زبان به سرگذشت زندگی علیرضا کریمی اشاره کرده و آورده است: علیرضا کریمی که برای فرار از خشونت‌ها در افغانستان و پیوستن به همسرش که پنج سال در ایران اقامت داشته، سرانجام برای ساختن یک زندگی درخور و شایسته راهی اروپا می‌شوند اما اکنون بار دیگر با بحران اخراج از کشوری که به آن پناهنده شدند، روبرو است.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز سرگذشت تلخ سه دختر افغان را حکایت کرده که از ازدواج اجباری گریخته اند اما هنوز هم با وحشت از تجربیات دشوار خود می‌گویند. یکی از آنان گل‌مینه 18 ساله است که به دلیل فرار از ازدواج اجباری نزدیک بوده برادر و پدرش او را با تبر به قتل برسانند و آثار جراحت هنوز بر صورت وی مشهود است.

او به کمک وکیل اکنون به سویدن پناهنده شده و زندگی تازه‌ای را آغاز کرده است. این روزنامه نوشته که در افغانستان رویاهای بسیاری از دختران جوان نقش بر آب می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟