لغو نشست بین‌الافغانی قطر/ واکنش‌ها نسبت به لغو این نشست

  • انتشار: ۳۱ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 58142

لغو نشست بین الافغانی قطر که برای برگزاری آن هفته‌ها آمادگی گرفته شده بود، با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده‌‎است.

نشست نماینده‌گان حکومت افغانستان، سیاسیون و گروه طالبان که قرار بود روز گذشته در قطر برگزار شود، لغو شده‌است.
ریاست‌جمهوری، در خبرنامه‌ای علت آن را مخالفت طالبان با فهرست ۲۵۰ نفری شرکت کنندگانی‌که از سوی حکومت افغانستان تهیه شده بود، عنوان کرده است.
«زلمی خلیل‌زاد»، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در تویترش تأخیر در برگزاری نشست دوحه را تأسف‌بار خواند و گفت از تمامی طرف‌ها خواسته تا دربارۀ یک فهرست همه‌شمول برای نشست بین‌الافغانی به یک اجماع برسند.
در همین حال، «حامد کرزی»، رییس‌جمهور پیشین نیز که قرار بود یکی از شرکت کننده‌گان این نشست باشد، می‌گوید که مردم افغانستان به‌زودترین فرصت در نشست بین‌الافغانی برای آوردن صلح گام‌های استوارتری خواهند برداشت. قرار بود پس از نشست دوحه، در میانه‌‎های ماه می میلادی نشستی بین‌الافغانی دیگر در سمرقند برگزار شود.
از سویی هم، شماری از اعضای پیشین گروه طالبان نیز از لغو نشست قطر ابراز تأسف می‌کنند و می‌گویند که نباید فرصت‌های صلح این‌گونه از دست بروند.
این گروه در خبرنامه‌ ای، حکومت افغانستان را به سبوتاژ این روند متهم ساخت.
در خبرنامۀ طالبان آمده‌است: «این گروه چنان که توافق شده بود، انتظار داشتند تا نشست دوحه مانند نشست مسکو برگزار شود و دربارۀ چند برابرشدن شرکت کننده‌گان این نشست را نیز پذیرفته بودند، اما حکومت کوشید تا این نشست را گفت وگو میان طالبان و حکومت تغییر بدهد، به باور طالبان این کار با خط و مش این نشست مغایرت داشت.»
طالبان افزوده‌اند: «شرکت کننده‌گان این نشست، دیدگاه‌های شخصی شان را مطرح می‌ساختند، اما حکومت در نشست‌هایی در ارگ ریاست‌جمهوری مسایلی را چون خطوط سرخ و شروط مطرح ساختند و نیز فهرستی از شرکت کننده‌گان این نشست را پیش از این که برگزارکنندگان این نشست را در میان بگذارد، آن را پخش کردند که نه با محل برگزاری تناسبی داشت و نه امکان پذیرش آن را.»
طالبان معتقد اند، حکومت به‌گونۀ عمدی کوشید تا در این زمینه بی‌نظمی ایجاد کند.
به نوشته طلوع نیوز؛ قرار است در هیئت ۲۵۰نفری افغانستان تعدیل به میان آید و به ۶۰ تن کاهش یابد تا نشست سمرقند نیز با سرنوشت نشست دوحه روبه‌رو نشود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟