قطر: در صورت درخواست آمریکا و افغانستان دفتر سیاسی طالبان را خواهیم بست

  • انتشار: ۱۲ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 31437

یک مقام دولتی قطر گفته است همانطوری که دفتر سیاسی طالبان در دوحه با موافقت حکومت های افغانستان و ایالات متحده امریکا گشوده شد، بر اساس تقاضای کابل و واشنگتن مسدود هم خواهد شد.

شیخ سیف بن احمد آل ثانی، رئیس دفتر ارتباطات دولت قطر، به روزنامه وال ستریت ژورنال گفته است که “قطر قویترین متحد امریکا در منطقه باقی خواهد ماند و برای شکست تروریسم و حل بحران های جهان کار خواهد کرد”.

گزارش هایی وجود دارد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، و دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، دو هفته پیش در شهرنیویورک در مورد بستن دفتر طالبان در قطر صحبت کردند. رئیس جمهور غنی اما هفته گذشته گفت که هیچ تصمیمی در باره بستن این دفتر، اتخاذ نشده است.

دفتر طالبان در سال ۲۰۱۳ در پایتخت قطر ایجاد گردید تا مذاکرات سیاسی برای ختم جنگ در افغانستان، تسهیل گردد. در دو سال گذشته، در حالی که مذاکرات سیاسی میان نمایندگان گروه طالبان و حکومت افغانستان متوقف ماند، ده ها نماینده طالبان همچنان در دوحه مصروف فعالیت های سیاسی بودند.

شماری از دیپلومات‌های امریکایی با بستن دفتر طالبان در قطر مخالفت ورزیده اند. به گزارش وال ستریت ژورنال، این دیپلومات ها با استفاده از کانال مکالمات داخلی در وزارت خارجه امریکا، استدلال ورزیده اند که موجودیت ابزار تماس با طالبان برای پایان بخشیدن به جنگ ۱۶ ساله در افغانستان ضروری است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟